Europees Parlement schaft vrijdagzittingen in Straatsburg af

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
GroenLinks

Europees Parlement schaft vrijdagzittingen in Straatsburg af.

15 juni 2000

Met ruime meerderheid (277 tegen 232) besloot het Europees Parlement om vanaf januari 2001 niet meer op vrijdagen in Straatsburg te vergaderen.

Het voorstel hier voor werd mede ingediend door de GroenLinkse leden Alexander de Roo en Theo Bouwman. Kathalijne Buitenweg vindt het een wijs besluit.

Hiermee werd de quorum actie (zie ons bericht van 15 april) succesvol afgesloten. "Bij die actie legden wij het parlement een duidelijke keuze voor, aldus Kathalijne Buitenweg initiatiefneemster van de quorum actie, "Ofwel we hebben een volwaardige zittingsdag ofwel we schaffen de vrijdag af. De meerderheid van mijn collega´s heeft dus voor het afschaffen gekozen, dat vind ik een wijze keuze."

Het kostte de Franse regering amper een uur om haar verbazing over het besluit uit te spreken. Het Franse Ministerie van Buitenlandse Zaken deelde mee te onderzoeken welke stappen tegen het besluit te nemen zijn. Enkele jaren geleden won de Franse regering een proces bij het Europese Hof van Justitie. Het Parlement werd door het Hof gehouden aan het besluit van de regeringen om 12 maal in Straatsburg te vergaderen.

Meer weten? E-mail (info@groenlinks.nl)