Zomeractiviteiten in het Land van Peel en Maas

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Persbericht

Schapenhoeden, kaarsenmaken, klootschieten en wijnmaken in het Land van Peel en Maas

Onder het motto "Er-op-uit in het Land van Peel en Maas" bruist het dagelijks van 15 juni tot 15 september van de activiteiten met als thema natuur, kunst & cultuur en boerenleven. Aan ruim de helft hiervan is een specifieke Doe-Activiteit gekoppeld.

Het Land van Peel en Maas omvat globaal de streek van Ravenstein tot Weert, in Brabant en Limburg. De unieke samenwerking van het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven en gemeenten in beide provincies hebben deze activiteiten mogelijk gemaakt. De programmering en organisatie is verzorgd door beide regio-VVV's (Noord- en Midden Limburg en Kempen & Peel) en het Samenwerkingsverband van VVV's in de Meierij en Noordoost-Brabant.

Vijfentwintig campings, bungalowparken en hotels hebben de activiteiten geadopteerd en ondersteunen deze financieel en inhoudelijk. Gasten van deze bedrijven ontvangen bij incheck de benodigde brochure, die recht geeft op deelname. Wekelijks zijn er ongeveer vijftig activiteiten opgezet, die speciaal zijn ontwikkeld om de toeristen de geheimen van de streek echt te laten ontdekken. De activiteiten zijn overzichtelijk per dag en naar thema gerangschikt, zodat de toerist snel iets van zijn gading vindt. Sommige activiteiten zijn gratis; voor sommige wordt een vergoeding gevraagd. Voor kinderen tot en met 12 jaar geldt vrijwel steeds een gereduceerd tarief.

Veel mensen, die in deze aantrekkelijke streek wonen en werken, zetten tijdens deze dagen de deuren van hun bedrijf letterlijk en figuurlijk open om de toeristen gastvrij te onthalen.

Een greep uit de vele mogelijkheden:

* Het Fladderpad lopen met ontdektas en opdrachtenboek;
* Zwerven door een spannend kasteel of door onderaardse gangen in een vestingstad;

* Zelf leren melken en zien hoe een moderne koeienstal functioneert;
* Ervaren wat het is om kloot te schieten;

* Op ambachtelijke wijze kaarsenmaken;

* De kneepjes van een exotische cactusteler leren;
* De positieve werking van paardenmelk ervaren;
* Glas graveren of potten bakken;

* Leren hoe bonsai-bomen gekweekt worden;

* Zien hoe een stevige borrel gestookt wordt en deze proeven;
* Zien hoe een glasaaltje uitgroeit tot paling;
Niet alleen voor deze activiteiten is een verblijf in het Land van Peel en Maas de moeite waard. De streek is naast natuur, cultuur en boerenleven bovendien vermaard om zijn gemoedelijkheid, culinaire mogelijkheden en fietsroutenetwerk. Voor informatie over de deelnemende hotels, campings en bungalowparken kan contact worden opgenomen met de VVV's in Noord- en Midden Limburg en Zuid- en Noordoost Brabant.

Noot voor redacties