Weinig bedrijven houden hoog groeitempo lang vol

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000

EIM
Italiëlaan 33
2701 AA Zoetermeer
E-mail (info@eim.nl)

Weinig bedrijven houden een hoog groeitempo lang vol

15 juni 2000
nummer 18
Inlichtingen: drs. W.H.J. Verhoeven, drs. K. Bangma
Slechts één op de drie snelgroeiende bedrijven uit de periode 1992-1997 groeide ook al hard tussen 1989 en 1994. Grote bedrijven weten een hoog groeitempo beter vast te houden dan kleinere bedrijven. In het MKB laten snelgroeiende bedrijven een sterk wisselend groeipatroon zien, of groeien ze in etappes. Veel van deze bedrijven lopen tegen groeiknelpunten aan. De aanwas van snelgroeiende bedrijven komt vooral van normaal groeiende bedrijven en zeer jonge bedrijven. Dit blijkt uit de studie 'Groeipatronen van bedrijven: continuïteit van groei in de periode 1989/1997' die EIM in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken heeft uitgevoerd.

Snelle groeiers zijn vaak jonge bedrijven

Slechts 1 op de 15 bedrijven is in Nederland een snelgroeiend bedrijf. De gemiddelde werkgelegenheidsgroei van deze bedrijven ligt op 11¾% per jaar. Het aandeel snelgroeiende bedrijven is onder de jongere bedrijven aanmerkelijk hoger dan onder de oudere. Is bij bedrijven die in de jaren 1993/1997 van start zijn gegaan 1 op de 10 bedrijven een snelle groeier, bij bedrijven van 25-50 jaar oud is dat slechts 1 op de 30 bedrijven. Bij bedrijven rond de 50 jaar is er een kentering. Opvallend is dat deze kentering samenvalt met het aantreden van een nieuwe generatie ondernemers.

Continuïteit van groei is beperkt

Verreweg de meeste bedrijven laten in de tijd gezien een sterk wisselende werkgelegenheidsgroei zien. Over een periode van 5 jaar laat 50% van alle bestaande bedrijven een krimp in minstens 1 jaar zien. Zelfs bij snelgroeiende bedrijven is dat in ruim een derde van de gevallen zo. De sterke wisseling in de hoogte van de groei brengt met zich mee dat veel bedrijven over een langere periode bezien tot een ander groeitype gaan behoren. Ligt dat aandeel onder de snelgroeiende bedrijven op ongeveer tweederde, bij andere groeitypen, zoals normaal groeiende bedrijven, krimpende bedrijven en bedrijven zonder groei ligt dat aandeel rond de 40%. De uitwisseling tussen groeitypen vindt vooral plaats tussen naastliggende groeitypen. Bij snelgroeiende bedrijven zijn dat normaal groeiende bedrijven.

Groeiplafonds

Snelle groeiers zijn onder grote bedrijven meer te vinden dan onder het MKB. Voorzover MKB-bedrijven snel groeien, gaat dit vooral gepaard met sterk wisselende groeipercentages en/of een groei in etappes. In de praktijk blijken namelijk veel ondernemers aan te lopen tegen 'glazen' plafonds. In de ontwikkeling van het bedrijf doen zich dan belemmeringen voor, doordat bijvoorbeeld de organisatie niet is meegegroeid met de grotere bedrijfsomvang, de strategie aanpassing behoeft, nieuwe (export)markten betreden moeten worden, of het bedrijf onvoldoende financiële middelen kan aantrekken. Bedrijven die wel continu groeien, weten deze plafonds tijdig te overwinnen door het genereren van een veel lager groeitempo dan bedrijven die in etappes groeien. Opvallend is verder dat ook bedrijven met een wisselend groeitempo gemiddeld genomen een hogere groei hebben dan bedrijven die continu groeien.

Groeitempo

Bron: EIM, Groeipatronen

aandeel

groei werkgelegenheid per jaar
stabiele groeier, nooit krimp
10¾%
versnelling in de groei
19½%
afzwakking in de groei
18½%
groei in etappes
wisselende groei
waarvan:

wisselend zonder krimp
12¾%
wisselend met krimp
11½%
totaal
11¾%

van bedrijven, continuïteit van groei in de periode 1989/1997.

Bestellen

De publicatie 'Groeipatronen van bedrijven', bestelnummer A0002, prijs 35,- (exclusief verzendkosten) kan ook telefonisch (079 341 36 34) of via de fax (079 341 50 24) bij EIM besteld worden. Voor Vastrechtabonnees geldt voor deze publicatie een korting van 40%. Bij de publicatie treft u een acceptgiro aan.