LAJK wijst nieuwe opzet Agrarisch Jongeren Kontakt af

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

LAJK wijst nieuwe opzet NAJK af

Het Limburgs Agrarisch Jongeren Kontakt (LAJK) wijst de nieuwe organisatieopzet van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) af. De elf andere provinciale AJK-organisaties en het NAJK-Vrouwenoverleg stemden dinsdagavond 13 juni wel in met het voorstel voor de inrichting van een landelijk werkorganisatie. ,,Het is jammer dat het LAJK niet met ons mee wil'', zegt NAJK-voorzitter Monique Veraart. ,,Maar het is fantastisch dat de andere provincies die beslissing wel durfden te nemen. Ik heb er vertrouwen in dat we nu een sterk en onafhankelijk NAJK voor de toekomst kunnen neerzetten.''

De reorganisatie behelst onder andere het opzetten van één landelijke secretariaat. Dat verhoogt de efficiëncy en de kwaliteit waardoor landelijk gezien de kosten afnemen. Doordat een landelijke werkorganisatie echter een sterker management vereist dan een aantal kleinere in de regio's worden de overheadkosten hoger. Voor een aantal provinciale AJK's die op het moment niet of nauwelijks iets aan management doen, betekent dat hogere kosten voor de provincie. Op de algemene ledenvergadering van 30 mei wezen de Hollanden, Groningen, Friesland, Drenthe en Limburg het voorstel voor reorganisatie om die reden nog af.

Inmiddels hebben het NAJK en de provinciale AJK-organisaties oplossingen gevonden zodat op 13 juni besloten werd de reorganisatie toch door te zetten. Het landelijk NAJK heeft de provincies actieve ondersteuning aangeboden bij het wegwerken van provinciale geldtekorten. Het plan is om een sponsordag te organiseren waar provinciale ambtenaren en gedeputeerden uitleg krijgen over hoe belangrijk het is dat agrarische jongeren betrokken worden bij de vernieuwing en leefbaarheid van het platteland. De meeste provinciale AJK's hebben met dit plan ingestemd en kozen daarmee voor doorgang van de reorganisatie.
Het LAJK heeft echter weinig vertrouwen in het plan. ,,We hebben het afgelopen jaar zelf al veel inspanningen verricht voor het verwerven van sponsorgelden'', zegt LAJK-voorzitter Ton Reijnders. ,,Misschien ligt er her en der nog wat geld, maar dat is nooit genoeg om ons tekort van 25.000 gulden aan te vullen.''

Naast de keuze voor één landelijk secretariaat zijn eerder al een aantal andere beslissingen genomen in het kader van de reorganisatie. Zo wordt uit kostenbesparende overwegingen het NAJK-Vrouwenwerk opgeheven. Voortaan wordt de belangenbehartiging voor opvolgers (m/v) en partners met elkaar geïntegreerd en moeten Agrarische Jongeren Kontakten (AJK's) en de Jonge Agrarische Vrouwengroepen (JAV's) meer met elkaar samenwerken.
De cursussen en activiteiten over onder andere bedrijfsovername en schoner produceren zijn ondergebracht in een aparte stichting NAJK Educatief. NAJK-Educatief zal volledig op zelf verworven financiële middelen draaien. De risico's voor de NAJK-vereniging nemen daarmee af.

Begin november hoopt het NAJK klaar te zijn met de reorganisatie. Aanleiding voor de reorganisatie is het voornemen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om de subsidie die het NAJK ontvangt in te krimpen. Voorheen kreeg het NAJK 650.000 gulden VWS-subsidie per jaar. Vanaf 2000 verminderd de subsidiegift in drie stappen tot in totaal 50 procent in 2003.

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt