ArchiCAD gekoppeld aan EPC-woningbouw van Litebeam.

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
PERSBERICHT juni 2000

ArchiCAD gekoppeld aan EPC-woningbouw van Litebeam.

ArchiCAD, de toonaangevende CAD-oplossing voor Architecten, heeft in haar nieuwste versie 6.5 een integrale koppeling met het EPC-programma van Litebeam uit Utrecht. Hiermee kunnen architecten nog gemakkelijker ontwerpen en zelf EPC berekeningen uitvoeren.

Litebeam is een jong bedrijf dat vanuit een sterke combinatie van bouwfysische en informatica kennis, berekeningsprogramma's voor bouwnormen heeft ontwikkeld voor de bouwmarkt. Deze worden nu in samenwerking met Kubus Informatiesystemen op de markt gebracht.

Een zogenaamde 'wizard' in de softwaremodule voor de berekening van de EPC-Woningbouw, geeft de architect in enkele stappen een vroegtijdig inzicht in de haalbaarheid van het bouwontwerp. Dit levert een aanzienlijke kosten- en tijdsbesparing op voor de architect. Dit jaar zullen, door Litebeam, softwaremodules voor de volgende bouwnormen op de markt worden gebracht: EPC-Woningbouw, EPC-Utiliteitsbouw, Ventilatie, Daglicht (waarin gebruiksoppervlakte), Nagalm en Geluidwering van gevels.

Kubus ziet koppelingen met voor de architect noodzakelijke software, zoals van Litebeam, die ook qua intelligentie en gebruiksvriendelijkheid perfect aansluit op ArchiCAD, als een belangrijke strategische keuze.

Erik Pijnenburg, directeur van Kubus informatiesystemen licht toe: "Je ziet dat er steeds meer informatie uit een tekening gehaald moet kunnen worden. De directe koppeling met software voor 3D constructieberekeningen (AxisVM), 3D installaties (CadLink) en nu de bouwfisische software van Litebeam, maar ook het beschikbaar komen van een Facility Management oplossing op basis van het 3D gebouwmodel in ArchiCAD middels ArchiFM 2000, maakt de positie van de architect in het gehele proces als beheerder van het 3D gebouwmodel sterker".

ArchiCAD is de enige Nederlandstalige "Gebouwsimulator", speciaal ontwikkeld voor Architect en bouwbedrijf met volledig geïntegreerd 2D/3D. ArchiCAD wordt gedistribueerd door Kubus informatiesystemen uit Eindhoven. De ontwikkelaar van ArchiCAD is Graphisoft, een van de grootste ontwikkelaars van CAD oplossingen voor architect en bouwbedrijf ter wereld. Wereldwijd wordt het uitgebracht in 25 talen in meer dan 80 landen. Op dit moment zijn er meer dan 80.000 actieve gebruikers van het pakket.

Voor meer informatie of aanvraag van een demo van ArchiCAD en/of Litebeam woningbouw: Kubus Informatiesystemen, Geldropseweg 47, 5611 SC Eindhoven, Mw. Jolanda Janssen, tel.: 040 - 213 19 50
e-mail: (info@kubusinfo.nl), website: www.kubusinfo.nl
Litebeam, Postbus 142, 3500 AC, Utrecht
Mevr. Annette Schers, tel.: 071 - 514 89 22