Antwerpenaren enthousiast over telematica-initiatieven stad

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000

Onderwerp: Antwerpenaren enthousiast over telematica-initiatieven van hun stadsbestuur

Auteur: René Jochems
E-mail: (rene.jochems@telepolis.antwerpen.be)
Bedrijf: Telepolis Antwerpen
Adres: Generaal Armstrongweg 1
Plaats: 2020 Antwerpen
Tel.: 03 216 7818
Fax: 03 216 7904

De Handelshogeschool Antwerpen verrichtte een studie in opdracht van Telepolis, het stedelijk telematicacentrum. Het onderzoek peilde de voorbije maanden naar de kennis en het gebruik van cybercafis, infozuilen en mediakiosken. De resultaten zijn zeer bemoedigend en tonen de overheid dat zij haar inspanningen qua elektronische dienstverlening verder moet zetten.

Op vraag van Bruno Peeters, schepen bevoegd voor communicatie en voorzitter van Telepolis, heeft de Handelshogeschool de impact gemeten van telematica op de Antwerpse burger. Onder begeleiding van prof. dr. Hugo Schouppe en van Frederik Van Assche, research and projects, hebben studenten van de HHA in het kader van het seminarie "Onderzoekstechnieken voor economen" deze bevraging uitgevoerd, inclusief bijhorend vooronderzoek, verwerking van data, analyse en rapportering.

Met volgende opmerkelijke cijfers krijgen de reeds gerealiseerde projecten steun van de bevolking : 86% van de ondervraagden vindt dat het de taak van het stadsbestuur is om publieksgerichte computertoepassingen aan te bieden aan de burger. De ter beschikking gestelde toegangsmogelijkheden zijn reeds vrij goed gekend : 60% kent de cybercafés, 56% de mediakiosken en 40% kent de infozuilen.
Maar de respondenten gaan ook kritiek niet uit de weg. Aan de ene kant verlangt men meer communicatie over de mogelijkheden van die nieuwe media en een degelijke uitleg voor de
"nieuwelingen". Aan de andere kant, op inhoudelijk vlak, is er vraag naar nog meer gerichte informatie.
Het Antwerpse stadsbestuur en Telepolis zijn bijzonder tevreden over het geleverde studiewerk. Er zal terdege rekening worden gehouden met de geformuleerde aanbevelingen : plannen liggen reeds op tafel om in het najaar het effectief gebruik van de elektronische dienstverlening bij 'lle bevolkingsgroepen verder aan te moedigen.

Voor meer informatie kan u terecht bij
Frederik Van Assche : (frederik.vanassche@hha.be) / tel.: 03 201 1885
René Jochems : (rene.jochems@telepolis.antwerpen.be) / tel. : 03 216 7818
of op volgende sites :
Handelshogeschool Antwerpen : www.hha.be
Telepolis Antwerpen : www.telepolis.be
Stad Antwerpen : www.antwerpen.be
De locaties van de cybercafis :
www.dma.be/telepolis/show_infrastructuur_cybercafe.htm De locaties van de infozuilen :
www.dma.be/telepolis/show_infrastructuur_infozuil.htm De locaties van de mediakiosken :
www.dma.be/telepolis/show_infrastructuur_mediakiosk.htm
Voor de complete studie (in pdf-formaat) en de lijst met de betrokken onderzoekers kan je terecht op