Personeelstekort remt installatiebedrijven op groeimarkten

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Unie van elektrotechnische ondernemers

Zoetermeer 15 juni 2000

Elektrotechniek profiteert van gunstige economie

Personeelstekort remt installatiebedrijven op groeimarkten
Het jaar 1999 is voorspoedig verlopen voor bedrijven in de elektrotechnische branche. De elektrotechnische detailhandel heeft de forse omzetgroei uit 1998 vastgehouden en zelfs opnieuw een stijging gerealiseerd met 4,6 procent tot 6,8 miljard gulden. De omzet in de elektrotechnische installatiesector is met 6 procent toegenomen tot 6,8 miljard gulden. Personeelstekort lijkt een deel van de installatiebedrijven te hebben belemmerd in hun groei.

Dit blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag van Uneto, de Unie van elektrotechnische ondernemers. De bedrijven binnen Uneto profiteerden in 1999 van het gunstige economische klimaat. Er was echter niet over de hele linie sprake van groei. De markt voor reparatiebedrijven bleef krimpen. De elektrodetailhandel ondervond een stimulans van het hoge consumentenvertrouwen en de hoge koopbereidheid. In de elektrotechnische installatiesector waren er opmerkelijke verschillen tussen markten en tussen soorten activiteiten.

Installatie
De financiële gegevens over de elektrotechnische installatiesector zijn afkomstig uit de Marktmeter, een driemaandelijkse steekproef onder een representatieve groep bedrijven. Kijkend naar de vier moedermarkten dan steeg de omzet in de woningbouw en de utiliteit met respectievelijk 5,6 en 21 procent, terwijl de omzet in de industrie en de infrastructuur daalde met respectievelijk met 8 procent en 13 procent.
Voor de achterblijvende groei in deze periode van hoogconjunctuur zijn diverse verklaringen. Met name in de industrie kunnen de cijfers zijn beïnvloed door het feit dat steeds meer installatiewerk wordt uitgevoerd door - of onder leiding van - bijvoorbeeld de leverancier van de noodzakelijke productielijnen. Daarnaast beschikte een deel van de elektrotechnische installatiebedrijven niet over voldoende gekwalificeerd personeel om de groei mee te realiseren. Mogelijk waren opdrachtgevers daarom gedwongen om projecten uit te stellen. Ook speelt mee dat de prijs van materialen sterk is gedaald. Traditioneel richten de bedrijven zich op ontwerp, realisatie, onderhoud en beheer van algemene licht- en krachtinstallaties. Vooral deze activiteiten blijken verantwoordelijk te zijn voor de groei. Het aandeel in de omzet van gebouwautomatisering, telefonie en datacommunicatie neemt af, terwijl deze activiteiten juist sterke groeimarkten zijn. Kennelijk worden deze markten bediend door bedrijven buiten de kring van Uneto-leden.
De financiële resultaten van de bedrijven zijn verder verbeterd. De toegevoegde waarde (omzet minus ingekochte materialen en werk derden) blijft nagenoeg gelijk met 57 procent van de omzet. De grote vraag naar de diensten van elektrotechnische installatiebedrijven leidde dus niet automatisch tot een hogere prijs. De bedrijven slaagden erin hun bedrijfsresultaat te verbeteren tot 7,3 procent van de omzet, doordat zij hun kosten in de hand konden houden.

Detailhandel
Met een omzetgroei van 11 procent was 1998 een zeer goed jaar voor de elektrovakhandel. In 1999 bleek de groei niet eenmalig te zijn. De detailhandel wist nog een verdere stijging met 4,6 procent te realiseren tot 6,8 miljard gulden. Met een scala aan nieuwe producten en diensten in aantocht kan de elektrotechnische detailhandel de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Het totale verkoopvloeroppervlak steeg met 7,7 procent van 672.000 naar 724.000 m2.
Het aantal verkochte producten uit de categorieën witgoed, bruingoed, geluidsdragers en computers steeg met 4,9 procent. De prijzen daalden echter met 1,2 procent, waardoor de stijging van de geldomzet uitkwam op 3,7 procent.
De grootste groei, in aantallen en in omzet, deed zich voor bij de verkoop van telecommunicatieproducten. De omzet groeide tussen februari 1997 en januari 2000 met 135 procent tot 2,1 miljard gulden, waarvan de helft opging aan mobiele telefonie. Van de omzet aan mobiele telefonie werd 17 procent geboekt door de elektrotechnische detailhandel, die daarmee het op twee na grootste distributiekanaal is. Met vaste telefonie neemt de elektrodetailhandel een tweede plaats in.
Schaalvergroting blijft trend in de detailhandel. Opnieuw daalde het aantal verkooppunten in handen van zelfstandige detaillisten van 38 naar 34 procent. De nadelen van volstrekt zelfstandig opereren, blijken duidelijk uit de omzet per vierkante meter. Een verkooppunt van een ketenbedrijf boekte gemiddeld 10.300 gulden per m2 winkelvloer, terwijl een verkooppunt van een volstrekt zelfstandige gemiddeld met 7.800 gulden omzet per m2 genoegen moest nemen. Voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Uneto, telefoon 079-3250650.