UNETO werkt samen met hbo-instellingen

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Unie van elektrotechnische ondernemers

Zoetermeer 15 juni 2000
SAMENWERKING VAN UNETO MET HBO-INSTELLINGEN

In Nederland zijn 19 HBO-instellingen die elektrotechniek aanbieden in hun programma. De opleidingsinstituten constateren een daling in het aantal studenten. De bedrijven op hun beurt constateren een terugloop in het aanbod van 'bruikbare' studenten. Beide partijen concluderen dat de opleiding niet meer uitsluitend 'eng technisch' ingevuld kan worden. De leerplannen zullen zich moeten richten op het aanleren van meer competenties die wat verder van de pure techniek afliggen, zoals bedrijfskundige en commerciële vaardigheden.

Uneto neemt deel in het Clusteroverleg Elektrotechniek waarin het samen met de 19 HBO-instellingen onderzoekt hoe ingespeeld moet worden op de belangstelling van jonge mensen anno 2000. Eindresultaat moet zijn dat er een 'bredere' opleiding aangeboden gaat worden waarin plaats is voor een vast gedeelte van de meer traditionele - technische
- vakken, aangevuld met een flexibel deel waarin plaats is voor commerciële en bedrijfskundige vakken, waardoor de studenten ook analytische, organisatorische en managementcompetenties kunnen ontwikkelen.
Dit biedt voor beide partijen interessante mogelijkheden. Door de verwachte hogere instroom kunnen bedrijven putten uit een groter aantal potentiële werknemers wier capaciteiten door de aangepaste opleiding bovendien beter zijn afgestemd op de vraag uit de markt. De HBO-instellingen kunnen met een opleiding nieuwe stijl de terugloop in het aantal studenten een halt toe roepen. Beide partijen verwachten aan het eind van het jaar een duidelijk plan op tafel te hebben. Via het project 'Technologie Commissaris probeert Uneto de banden tussen de opleidingsinstituten en de bij haar aangesloten leden aan te halen. Ruim veertig ondernemers werkten eind 1999 samen met een technologiecommissaris (TC) die voor de ondernemer fungeert als coach, klankbord en aanjager. De TC kan door zijn contacten en werkervaring op scholen fungeren als intermediair tussen studenten en de bedrijven die hij als TC begeleidt. Hij kan bijvoorbeeld studenten afstudeeropdrachten laten uitvoeren bij Uneto-bedrijven. Een strategie die duidelijk voordelen biedt voor zowel werkgevers in de branche als jonge aankomende elektrotechnici.

Voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Uneto, telefoon 079-3250650.