Politiebericht Brabant-Zuid-Oost

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven 16-06-2000 2e Persbericht Euro 2000

Eindhoven: Supportersgroepen na onenigheid weer gezamenlijk naar het stadion
De gezamenlijke organiserende partijen, politie, brandweer, ggd, openbaar ministerie en de gemeente Eindhoven, zijn kort na afloop van de wedstrijd Zweden- Turkije tevreden over het algemene verloop. Het incident op de Markt waarbij enkele supporters van Zweden en Turkije gedurende een korte periode slaags raakten is in een korte tijd door de politie in goede banen geleid. Kort na 18.00 uur ontstond op de Markt in Eindhoven onenigheid tussen een groep Zweedse en een groep Turkse supporters. Daarvoor waren er geen problemen tussen de groepen supporters en constateerde de politie een ontspannen sfeer. Zonder een voor de politie verklaarbare oorzaak werd er ineens over en weer met blikjes en flesjes gegooid. Politieagenten ( met platte pet) die op het plein waren, probeerden de ruzie te sussen en de partijen te scheiden. Vanachter de politiemensen bleef men over en weer met flesjes en blikjes gooien. De situatie was op dat moment niet voldoende te controleren. De mobiele-eenheid die ook op het plein was kwam in actie en binnen enkele minuten, samen met de agenten met platte pet scheidden zij de rivaliserende groepen. De situatie werd snel onder controle gebracht. Een politieman, raakte licht gewond toen hij een rondvliegend stuk glas tegen zijn hoofd kreeg. Hij werd ter plaatse behandeld en hervatte zijn werk. Een 37-jarige man uit Breda ( van Turkse afkomst ) werd aangehouden en is voor behandeling naar het Catharina ziekenhuis gebracht. Hij liep letsel op aan zijn arm. Na behandeling in het ziekenhuis in hij ingesloten op het hoofdbureau van politie. Vijf Zweden en twee Turken werden aangehouden, omdat ze met flesjes of blikjes gooiden. De mannen blijven ingesloten voor nader onderzoek. Na dit politie-ingrijpen keerde de rust na 10 minuten terug en gingen de groepen langzaam richting het stadion. Vertegenwoordigers van Turkse organisaties hebben gestimuleerd dat Turkse supporters de Markt verlieten en het stadion opzochten. Intussen susten zij de gemoederen. De groepen gingen daarna gemoedelijk en samen naar het stadion. De mobiele eenheid trok zich terug en liet de zaak weer over aan de politieagenten. ( met platte pet.) Met betrekking tot de transferia is te melden dat de aantallen autos overeen kwamen met de verwachtingen op basis van het beeld dat in Arnhem naar voren was gekomen. Op de Schaapdijk, West 4, waren 1350 autos geparkeerd van Turkse supporters. Bij de kunstijsbaan Zuid hebben Zweedse supporters 850 parkeerplaatsen bezet. Verder zijn er 70 bussen aangekomen; 16 met Turkse supporters, 32 bussen met Zweden en verder enkele kleine bussen met ander georganiseerd vervoer.

Engelse versie

Eindhoven: After the incident, groups of supporters head together for the stadium
Shortly after the football match between Sweden and Turkey, the jointly organising parties, the police, fire department, area health authority, the Public Prosecutor and the Municipality of Eindhoven, were satisfied with the general developments. The incident at De Markt, where some supporters of the Swedish and Turkish clubs came to blows for a while, was within minutes steered in the right direction by the police. Shortly after 6 p.m., a group of Swedish and Turkish supporters got into an argument at De Markt in Eindhoven. Before, there had not been any problems between the groups of supporters and the police observed that the atmosphere was relaxed. Suddenly, for reasons the police do not know, cans and bottles were thrown back and forth. Police officers (with regular caps) who were present at the square, tried to pacify the quarrel and to separate the parties. They continued to throw bottles and cans from behind the police. At that point of time, the situation was not adequately under control. The Special Patrol Group who were also in the square came in action within minutes, and together with the regular police the rival parties were separated. Soon the situation was brought under control. One police officer was slightly injured when he was hit in the head by flying glass. After being treated on the spot he resumed his duties again. A 37-year-old man from Breda (of Turkish origin) was apprehended. He broke through the police line and flew at some Swedes. However, the man was hit and was hurt in the arm and was taken to Catharina Hospital for treatment. After being treated in hospital he was locked up at the police headquarters. Five Swedes and two Turks were apprehended for throwing bottles and cans. They will remain locked up for further investigation. After this police action, peace returned after 10 minutes, and the groups moved slowly in the direction of the stadium. Representatives of Turkish organisations encouraged the Turkish supporters to leave Markt Square and to head in the direction of the stadium, meanwhile soothing tempers. Subsequently, the group went together to the stadium in a pleasant atmosphere. The Special Patrol Group retreated and left the situation to the regular police officers (with cap). As to the transferia we can say that the number of cars matched the expectations based on the experience with Arnhem. Some 1350 cars belonging to Turkish supporters were parked at "Schaapdijk, West 4". The Swedish supporters occupied 850 parking places near "Skate Rink Zuid",. Some 70 buses arrived: 16 buses with Turkish supporters, 32 buses with Swedes, and there were also some smaller buses for other organised transport.

Aanvullend persbericht

Eindhoven: Geruchten ontzenuwd
In tegenstelling tot de vele berichten in de media zijn weliswaar enkele tientallen Engelse supporters in de stad gesignaleerd maar zij zijn op geen enkele wijze betrokken bij het incident van vanavond. Dat geldt ook voor wat betreft de geruchten over de Grijze Wolven die rondgang deden. Het is de politie op geen enkele wijze gebleken dat er enige betrokkenheid is met betrekking tot deze groepering. Ook het gerucht dat er vlaggen verbrand zouden zijn werd niet door de politie vastgesteld. Het hardnekkige gerucht dat een Zweedse supporter is neergestoken is niet door de politie en andere hulpdiensten vastgesteld.