Kamervragen PvdA over beschermde woonvormen

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000
Partij van de Arbeid

16 juni 2000

Vragen van het lid Van der Hoek (PvdA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

1.

Bent u op de hoogte van de situatie van Martijn van 't Loo die naar het oordeel van de rechter (twee jaar geleden) in een kleine groep geplaatst moest worden, dat met die uitspraak door een gebrek aan de juiste behandelingsplaatsen nooit iets is gedaan en dat hij nu het uitzicht heeft op plaatsing in een nog te bouwen longstay-afdeling van de Altrechtgroep in Utrecht? *

2.

Bent u ervan op de hoogte dat niet alleen de rechter, maar ook de Regionale Indicatiecommissie beschermde Woonvormen Midden-Westelijk Utrecht en behandelaars van deze cliënt hebben uitgesproken dat hij een prikkelarme omgeving behoeft, d.w.z. een woongroep van maximaal 4 personen?

3.

Kunt u aangeven hoeveel cliënten in Nederland uitsluitend in een dergelijk kleine woongroep kunnen functioneren?

Zijn er locaties in Nederland die opvangmogelijkheden bieden voor deze doelgroep?

Zo ja, om hoeveel locaties en plaatsen gaat het?

Zo nee, wat is de reden dat de opvangmogelijkheden voor deze doelgroep er niet zijn?

4.

Bent u het ermee eens dat bovengenoemde cliënt en - meer algemeen - deze doelgroep recht heeft op een passende opvang, d.w.z. een woongroep van maximaal 4 personen?

Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?

Zo nee, wat zijn uw argumeten om geen maatregelen te treffen?

* De Volkskrant van 27 mei 2000