Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Culemborg maakt zich sterk voor onderwijsachterstandenbeleid

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT

Culemborg, 16-06-2000

Gemeente Culemborg maakt zich sterk voor onderwijsachterstandenbeleid

De gemeente Culemborg heeft Karin Adelmund, Staatssecretaris van Onderwijs, in een brief gevraagd de regeling 'Voor- en vroegschoolse educatie' (voor onderwijskansenscholen) te verruimen. Op dit moment is het aantal vier- en vijfjarige allochtone leerlingen per school bepalend voor het halen van een bodembedrag van fl. 30.000,-. De gemeente is het daar niet mee eens, aangezien hierdoor geen enkele school in Culemborg in aanmerking komt voor ondersteuning.

De gemeente Culemborg voert een actief onderwijsachterstandenbeleid en maakt daarbij gebruik van alle mogelijkheden om de kansen van kinderen met onderwijsachterstanden in de gemeente te vergroten. Culemborg behoort tot de vier gemeenten in Gelderland met relatief het hoogste aantal allochtone kinderen en jongeren. Toch komt geen enkele Culemborgse school in aanmerking voor deze 'Regeling voor- en vroegschoolse educatie'. De oorzaak daarvan is dat één school wel de drempel van 70% allochtone leerlingen haalt, maar niet het vereiste bodembedrag van f 30.000,-- (het aantal vier- en vijfjarige leerlingen maal een bedrag van f 621,00).

Het college van burgemeester en wethouders betreurt dit, omdat er, vanwege het percentage allochtonen op de school en de ernst van de problematiek, alle reden is om de regeling van toepassing te verklaren. De beleidslijn van de gemeente is bovendien dat scholen met veel onderwijsachterstanden extra ondersteund worden.

De regeling voor- en vroegschoolse educatie is voor kinderen die nu veelal met een grote taalachterstand (gemiddeld twee jaar) instromen in het basisonderwijs. Juist een voorziening in de eerste leerjaren (drie tot en met vijf jaar) kan er voor zorgen dat deze taalachterstand wordt verkleind. Zo'n voorziening is bijvoorbeeld de invoering van een intensieve en dure leermethode als Kaleidoscoop of Piramide. Na een uitgebreide discussie in de Tweede Kamer eerder dit jaar worden nu aan bijna 70 gemeenten extra middelen beschikbaar gesteld.

Met de brief hoopt het college te bereiken dat de staatssecretaris de regeling aanpast, zodat Culemborg alsnog binnen de regeling valt.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie