Vanenburg Group over aandelen Baan

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000

VANENBURG GROUP B.V.

Persbericht Vanenburg Group B.V.

Putten, 16 juni 2000

Vanwege de liquiditeitsbehoefte welke ontstaan is uit de restructurering van haar wereldwijde activiteiten, heeft Vanenburg Group B.V. in januari 1999 pand- en leningsovereenkomsten gesloten met een buitenlandse merchant bank. Op basis van deze overeenkomsten werd aan Vanenburg Group B.V. een lening ter beschikking gesteld. In verband met deze lening werden aan deze bank 9.131.293 gewone aandelen Baan Company N.V. in onderpand gegeven. Bovendien is in het kader van deze transactie met dezelfde bank een zogenaamde Overseas Securities Lending Agreement gesloten die de bank het eenzijdige recht gaf zich deze aandelen te laten leveren en Vanenburg Group B.V. het recht gaf aandelen terug te vorderen. Het eerstgenoemde recht is door middel van meerdere deelverzoeken in de loop van 1999 geëffectueerd door tussenkomst van de Nederlandse depotbank.

Naar aanleiding van het bod van Invensys Ltd. op Baan Company N.V. is dinsdag 30 mei jl., gebleken dat Vanenburg Group B.V. op 28 december
1999 geen 12,38% maar 9,94% van de aandelen Baan Company N.V. hield. Van haar recht de aandelen terug te vorderen heeft Vanenburg Group B.V. geen gebruik gemaakt aangezien haar liquiditeitspositie dat niet toeliet. Gelet op de complexiteit van de bovenstaande transacties had Vanenburg Group B.V. zich niet eerder gerealiseerd dat haar belang in Baan Company N.V. onder de 10% was gekomen.

Vanenburg Group B.V. heeft de STE hiervan vervolgens zo snel mogelijk in kennis gesteld en gemeld deze gang van zaken ten zeerste te betreuren.

Contactpersoon voor de media:
A.T. Pothof

16 jun 00 13:27