1500 uitzendkrachten Euro 2000 krijgen geen loon

FNV BONDGENOTEN

1500 uitzendkrachten EURO 2000 krijgen geen loon

1500 uitzendkrachten Euro 2000 krijgen geen loon
Adecco en Euro 2000 hebben ongeveer 1520 uitzendkrachten ingezet in Nederlandse stadions bij Euro 2000. De overgrote meerderheid van deze medewerkers krijgt geen loon. Alleen de leidinggevende uitzendkrachten ontvangen loon. FNV Bondgenoten vindt het onacceptabel dat de CAO voor uitzendkrachten niet wordt nageleefd. De bond heeft Adecco en Euro 2000 om een spoedig overleg gevraagd om de toepassing van de CAO te bespreken. Als men niet bereid is tot overleg zal de vakbond voor uitzendkrachten de arbeidsinspectie en het GAK vragen een onderzoek in te stellen.

Adecco Nederland en Euro 2000 stellen zich op het standpunt dat sprake is van vrijwilligerswerk. Naleving van de wet op het minimumloon en de CAO voor uitzendkrachten acht men dan ook overbodig. Men heeft in België wel afspraken gemaakt met vakorganisaties en de overheid over de inzet van vrijwilligers. Deze afspraken gelden echter niet in Nederland.

In een brief aan de werkgevers toont FNV Bondgenoten begrip voor de unieke situatie, en het feit dat het mogen bekijken van wedstrijden als een beloning kan worden beschouwd. Over deze beloning in natura worden echter geen premies en belastingen afgedragen. Voorts beschouwt de bond deze beloning niet in overeenstemming met de CAO voor uitzendkrachten. Het feit dat andere uitzendkrachten en deelnemers wel betaald krijgen voor hun werkzaamheden in en rond het stadion duidt op willekeur en een ongelijke behandeling. De uitzendkrachten zelf durven slecht in verweer te komen omdat zij dan hun toegang tot de wedstrijden zouden kunnen verliezen. Onlangs maakte FNV bondgenoten afspraken met Randstad over de inzet van vrijwilligers/uitzendkrachten bij de komende Olympische Spelen.

Meer informatie:
Han Westerhof