Sportscholen mogen naam Tae Bo blijven gebruiken

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000

MARKGRAAF BV

Sportscholen mogen naam Tae Bo blijven gebruiken

Sportscholen in Nederland mogen gewoon gebruik blijven maken van de naam Tae Bo. Dit heeft de rechtbank Breda 16 juni jongstleden beslist in een kort geding dat was aangespannen door Billy Blanks, de bedenker van Tae Bo.

Tae Bo is een ware rage. Er is geen sportschool in Nederland die deze sport, waarbij bewegingen uit de vechtsport zijn opgenomen in een aerobic-achtige workout, niet op het programma heeft staan. Ook wordt er veel geld verdiend aan het uitgeven van speciale trainingsvideo's en boeken. Activiteiten waar Blanks, als bedenker van de sport, geen cent aan verdient.

Omdat Blanks twee jaar geleden verzuimde de naam Tae Bo als merknaam te deponeren is de naam verworden tot soortnaam. Volgens artikel 5 van de Benelux merkenwet vervalt het recht op een merk wanneer het merk door toedoen of nalaten van de merkhouder in het normale taalgebruik een gebruikelijke benaming is geworden. Ook het niet-optreden door de merkhouder tegen het gebruik als soortnaam geldt volgens de rechtspraak als nalatigheid.

Om deze beslissing aan te vechten heeft Blanks een advocaat in de arm genomen. De raadsman heeft Nederlandse sportscholen aangeschreven dat zij het 'merk' Tae Bo niet zonder toestemming mogen gebruiken. Zij moeten daarvoor eerst een licentie aanvragen. Die licentie is nog niet verkrijgbaar maar de scholen kunnen wel vast een aanvraag indienen. Als sportscholen Tae Bo-lessen willen geven, moeten zij vijf gulden per deelnemer per les afdragen aan Blanks. Ook verbasteringen van de naam Tae Bo zijn niet toegestaan. Op deze manier trachtte Blanks te bewijzen dat hij er alles aan doet om zijn 'merk' Tae Bo te beschermen.

De rechtbank Breda heeft nu beslist dat Blanks vanwege nalatigheid geen exclusieve aanspraak meer kan maken op de naam Tae Bo en dat het sportscholen niet kan worden verhinderd deze populaire bewegingssport op de gebruikelijke wijze aan te duiden.

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u zich wenden tot:
Patricia van Dijk, persvoorlichter Merkenbureau Markgraaf telefoon (020) 564 13 42

19 jun 00 15:57