Samen onder één FNV dak in Groningen

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000
FNV

Samen onder één FNV dak in Groningen
Regio Noord - (cor.uitham@fnv.nl)

Huisvesting
Rinus Dalhuizen maakte in zijn bondige introductie duidelijk dat in de vakbeweging het Noorden voorop loopt. Zo'n klimaat voor samenwerking is er in Noord-Nederland altijd geweest. In het gebruikersoverleg wordt nu enthousiast samengewerkt door de betrokken organisaties. Dit leidt tot een modern gebouw, ook wat betreft de voorzieningen voor de communicatie. Het uiteindelijke resultaat wordt - naar hij hoopt - meer dan alleen een bedrijfsverzamelgebouw. Ook was hij positief over de door de gemeente bij het voortraject geleverde medewerking. Van top tot teen in het wit gekleed sloeg vervolgens Roel de Vries, bijgestaan door Dalhuizen, de eerste paal. In het naast het huidige FNV gebouw gelegen terrein. Gadegeslagen door veel toekomstige gebruikers van het kantoor en talrijke genodigden.
Denken en doen
Roel de Vries zag de start van de bouw als een feestelijk moment. Het is de overgang van denken naar doen. Een aanpak die hem als oud timmerman aanspreekt. Zijn leermeester had destijds het devies: "Denkt al voor gij doende gaat en doende denkt dan nog". Dit devies is volgens hem van toepassing op het overleg wat nu landelijk tussen voorzitters van FNV en bonden gaande is. Overleg over de toekomst van de samenwerking in de FNV. En overleg om het denken over gezamenlijke huisvesting op nationaal niveau een nieuwe impuls te geven. Hij heeft de overtuiging dat gezamenlijke huisvesting van bijzondere betekenis is voor eenheid, samenhang, resultaat en plezier in het werk binnen de vakbeweging. Ook de werkers aan de bouw van het nieuwe kantoor in Groningen wenste hij veel plezier. Tenslotte greep hij de nieuwbouw van het kantoor ook aan om helder te presenteren welke uitgangspunten voor veilig en duurzaam werk in de bouw door de bond worden nagestreefd.