Advies inkoop externe expertise

Datum nieuwsfeit: 16-06-2000
Vereniging Nederlandse Gemeenten

Advies inkoop externe expertise

SGBO, het onderzoeks- en adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, presenteerde vandaag de brochure "Advies: koop verstandig in" met tips bij het inhuren van externe expertise. De brochure is tijdens het jaarlijkse VNG-congres aangeboden aan de heer P. van der Velden, burgemeester van Emmen en lid van het dagelijks bestuur van de VNG.
De brochure bevat tips en aanbevelingen voor overheden om enige zekerheden en kwaliteitscriteria in de omgang met externe adviseurs te realiseren. Te denken valt aan het bewaken van de onafhankelijkheid van het externe advies, het voorkomen dat gemeenten langere tijd vast zitten aan adviseurs, het zorgen voor draagvlak voor het eindresultaat en garanties dat adviestrajecten niet ontaarden in lange en geldverslindende ondernemingen. De brochure doorloopt de opeenvolgende fasen van uitbesteding: inkoop, opdracht en offerte, aanbesteding, uitvoering en afronding en evaluatie.
In 1999 hield SGBO voor de Volkskrant een enquête onder alle Nederlandse gemeenten. Hieruit kwam naar voren dat vrijwel alle gemeenten, grote en kleinere, gebruik blijken te maken van de diensten van externen, vaak meermalen per jaar. Daarbij gaat jaarlijks in totaal ten minste 300 miljoen gulden om. In de meeste gevallen gaat het om de inkoop van beleids- en organisatieadvies. Een grote meerderheid, 90 procent, blijkt tevreden over de diensten en producten die ze hebben ingekocht. Hoewel het bedrag dat de gemeenten spenderen lijkt te stijgen, staat het nog altijd in een redelijke verhouding tot het Gemeentefonds en het bedrag waarvoor de rijksoverheid jaarlijks inkoopt.
De brochure "Advies: koop verstandig in" is een eerste aanzet tot verantwoorde uitbesteding. Intussen beraadt de VNG zich op de rol die zij in dit kader voor gemeenten zou kunnen spelen.

6 juni 2000

Noot voor redacties