Vlaams minister opent Vertelselkasteel Sassafras in Bredene

Datum nieuwsfeit: 17-06-2000

---

Onderwerp: Minister Renaat Landuyt opent samen met een aantal kinderen een nieuwe toeristische attractie aan onze kust.
Auteur: Richard Slock
E-mail: (alf.elv@pandora.be)
Bedrijf: Alfelf
Adres: Rozebroekstraat 75
Plaats: 9040 Gent
Tel.: 0486.36.79.83
Fax:

Op 17 juni opent minister van Toerisme Renaat Landuyt samen met kinderen van de school Het Trappenhuis uit Gent een toch wel zeer merkwaardige toeristische attractie voor ons land.

Na de succesvolle try-out eind augustus van vorig jaar stelt Vertelselkasteel Sassafras zich op 17 juni 2000 officieel voor aan het publiek.

Deze attractie is vooral markant omdat ze in deze periode van toenemende vervlakking in de sector, op zijn minst merkwaardig en een buitenbeentje kan genoemd worden.

In tegenstelling tot het in de sector gebruikelijk herkauwen van de bestaande sprookjes en kabouterverhalen biedt Vertelselkasteel Sassafras zijn bezoeker originele en nieuwe verhalen. Deze vertelsels richten zich o.a. door hun humor en vertedering zowel naar groot als klein. Ook voor de decors werd er in tegenstelling tot de gangbare normen, terug voor authenticiteit, kwaliteit en originaliteit gekozen.
Zo zijn de beelden waarrond de decors zijn opgebouwd niet zoals gebruikelijk aangeklede kunstofpoppen. Daarentegen zijn ze stuk voor stuk originele, gedetailleerde met de hand geboetseerde ceramische kunstwerken. Alleen dit al maakt van elke figuur een verhaal op zich. Er werd dan ook niet gekozen voor poppen die de gebruikelijke neurotische en hyperkinetische bewegingen maken, maar voor rustgevende nostalgie die de droom van de toeschouwer niet verstoort.

Na een wandeling door het kasteel en de vertelsels van o.a Letieven, Bewaarspoken, Thoffees, tarrara's en andere leuke figuren maak je als bezoeker kennis met iin van de origineelste en feekriekste stadstuinen. Deze tuin wil een symfonie van rust en betovering zijn in de toch wel woelige zomermaanden aan onze kust. De tuin werd dan ook een betoverende compositie van beelden en planten rondom een sprookjesachtige waterpartij.

Door de Pretpark-Marketeers werd de kans op succes van deze kleinschalige anomalie ronduit onbestaand genoemd. Uit de try-out van vorig jaar bleek echter het tegenovergestelde. Meer zelfs, juist hetgeen als voorbijgestreefd beschouwd werd, bleek voor de bezoekers de aantrekkingskracht van de attractie te zijn. Vooral het nostalgische en romantischE bleek door hen zeer gewaardeerd te worden. Maar ook de kwaliteit, de vertedering en de humor die van de beelden uitgaat scoorde hoog. Verder bleek de kleinschaligheid en de pretentieloosheid gewaardeerd te worden.

In één opzicht is het project zonder meer origineel in België, het werd namelijk voor 90% door het koppel Martine Vanden Broeck en Richard Slock zelf verwezenlijkt. Zowel de creatieve als de technische uitvoering werd door hen gedaan. Gedurende drie jaar werkten ze eigenzinnig aan hun project en dit zonder iin frank sponsOring of subsidie.
Noodzaak dwong hen dan ook tot creativiteit in het gebruik van de materialen. Dit resulteerde o.a. in de toepassing van meer dan 80% recuperatiematerialen.

Vertelselkasteel Sassafras bevindt zich in de Duinenstraat 318 te Bredene aan Zee. Men vindt het op een honderdtal meter van de Koninklijke Baan en de Kusttramhalte Bredene aan Zee.
De officikle opening vind plaats op 15 juni om 10u30 op bovengenoemd adres.

Graag hadden wij vernomen of jullie op de opening aanwezig zullen zijn zodat wij het nodige kunnen voorzien.
U kan natuurlijk ook steeds bij ons terecht voor meer info, en foto,s op de nummers: 0486/36.79.83.- 09/329.84.15- 059/33.21.61 U kan natuurlijk ook E-mailen naar (alf.elv@pandora.be)

Met vriendelijke groeten,

Richard Slock