Kijker regisseert zelf Le Mans 24-uur live bij Mr Zap

Capelle aan den IJssel, 7 juni 2000

De kijker als regisseur bij de 24 uur van Le Mans

LIVE in Nederland te zien op 3 kanalen tegelijk via Mr Zap

In het weekend van 17 en 18 juni a.s. vanaf 15:00 uur biedt Mr Zap de 68e editie van de 24 uur van Le Mans aan, de autorace die gereden wordt in het bosrijke gebied van het West-Franse departement La Sarthe. Ook deze race valt te bekijken binnen het digitale interactieve televisieaanbod van Mr Zap, naast de onlangs aangekochte live races van het 2000 C.A.R.T. FedEx Championship Series.

Mr Zap biedt de unieke gelegenheid aan zijn kijkers om ook daadwerkelijk een eigen uitzending te kunnen maken aan de hand van de diverse beelden die simultaan bij de consument binnen komen.

Op het langste stratencircuit ter wereld, dat een lengte heeft van zeker 13 km en dat in 24 uur ruim 360 keer wordt afgelegd met een snelheid van 330 km/uur met gemiddeld 30 pitstops, strijden teams uit vele landen om de overwinning in een uitputtingsrace die alles vergt van rijder, auto en team. Een etmaal lang wordt alles op de proef gesteld. De rijders weten zich daarbij gadegeslagen door meer dan 250.000 toeschouwers. Ook in dat opzicht is de 24 uur van Le Mans een evenement van wereldformaat.

Kanaal 1: Diverse beelden via verschillende camera's naast de baan en vanuit de wagens zelf worden door Mr Zap aan de kijker thuis doorgegeven. Het betreft hier de gebruikelijke coverage van Le Mans.

Teamwork is van zeer groot belang bij dergelijke races. De rijders rijden ieder hun stint (rij-periode). Als het lekker gaat kan de coureur besluiten een extra stint te doen, zodat de collega's zich nog wat kunnen ontspannen.

Kanaal 2: Mr Zap sponsort tevens het Nederlandse Team Carsport Holland, dat rijdt in de GTS-klasse met een Chrysler Viper GTS-R. Deze wagen wordt bemand door de Nederlanders Mike Hezemans, David Hart en Hans Hugenholtz. Dit kanaal biedt de kijker de mogelijkheid mee te kijken in de pit, de motorhome en via een on-board camera in de Viper. Een unieke gelegenheid om kennis te nemen van de ontwikkelingen bij dit Nederlandse team. Vorige maand won dit team nog de 500 km FIA GT Race op het circuit van Monza en werd het team tweede tijdens de race van Silverstone.

Kanaal 3: Dit kanaal volgt het Racing For Holland Team. Met Jan Lammers, winnaar van Le Mans '88, maar ook met de bekende namen als Tom Coronel en Peter Kox. Dit team rijdt in een Lola B2K/10 (LMP-klasse), getuned door het Duitse Konrad Team en voorzien van een zes liter V8 Ford motor. Exclusieve impressies uit dit team, de pits, motorhome, interviews met de coureurs zullen plaatsvinden.

Zo kan de kijker van minuut tot minuut alles volgen wat daar gebeurt. De rust, de spanning van een naderende pitsstop, de twijfel over de bandenkeuze, de vermoeidheid die toeslaat, de blikken op de stopwatches, ruzies en spanningen, kortom alle tragedies en alle vreugde direct op het scherm bij de Mr Zap-abonnee.

De mogelijkheid om tussen de diverse kanalen te zappen biedt de kijker de kans om alles te zien van deze race en ook nog op een individuele manier. Tevens wordt de gehele race in het Nederlands van deskundig commentaar voorzien door verschillende gastcommentatoren. Via de Mr Zap website kunnen kijkers 24 uur lang vragen mailen aan coureurs, teams en journalisten die via de TV kanalen van Mr Zap zullen worden beantwoord.

Voor nadere informatie is de www.mrzap.nl-site te raadplegen voor uitgebreide informatie over dit bijzondere event. De reeds bestaande abonnees kunnen ook de TV Surfer van Mr Zap bekijken voor achtergrond informatie.

Het Mr Zap-aanbod is rechtstreeks te verkrijgen in de verzorgingsgebieden van alle kabelmaatschappijen in Nederland die zich bij Mediakabel hebben aangesloten.

Mediakabel biedt naast Mr Zap een uitgebreid en uniek dienstenpakket op het gebied van techniek, programmering, klantenservice en marketing aan alle geïnteresseerde kabelmaatschappijen in Nederland. De acht kabelmaatschappijen die aan Mediakabel zijn gelieerd, zijn: Multikabel, UPC KabelTV & Telecom B.V. (voorheen Eneco), Essent Kabelcom B.V., UPC Nederland, ZeelandNet B.V., N.V. Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex B.V. en De Alkmaarse Kabel. Deze kabelmaatschappijen bedienen gezamenlijk 2 miljoen huishoudens in Nederland. Daarnaast neemt Casema een deel van de diensten van Mediakabel af.

Noot voor redacties