Vereniging voor Logopedie en Foniatrie benoemt erelid

NVLF

NVLF BENOEMT OUD VOORZITTER TOT ERELID

Embargo tot zaterdag 17 juni 2000, 12.00 uur

Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) van zaterdag 17 juni jl., is op voorstel van het hoofdbestuur van die vereniging oud-voorzitter Ben Mondelaers benoemd tot erelid.
De heer Mondelaers, die bij gelegenheid van Koninginnedag 2000 door Hare Majesteit om dezelfde reden werd onderscheiden en benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau, is de afgelopen 25 jaar gezichtsbepalend geweest voor de beroepsvereniging en voor de totstandkoming van de kwaliteitsvisie op de logopedie. Hij was in de tachtiger jaren initiatiefnemer voor de oprichting van de sectie, later dochtervereniging van de NVLF, van vrijgevestigde logopedisten, vervulde in dat kader meerdere malen bestuurlijke functies en voerde voor de logopedie de onderhandelingen over het tarief, het norminkomen en de meerjarenafspraken.
Van 1990 tot en met 1997 en van 1998 tot eind 1999 was de heer Mondelaers voorzitter van de NVLF en in die periode vervulde hij ook twee ambtstermijnen als President van de Europese organisatie voor logopedie en foniatrie, de CPLOL. Onder dat voorzitterschap werd een impuls gegeven aan de ontwikkeling van beroepsverenigingen in het Oostblok en kwam een Europees beroepsprofiel voor de logopedie tot stand.
Nationaal kwam onder zijn voorzitterschap een nieuwe regionale bestuurlijke structuur tot stand, waarin logopedisten met elkaar verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van het zorgaanbod en vertegenwoordigers worden gekozen, die zelf met verzekeraars onderhandelen over de financiering van de zorgvraag. De totstandkoming van deze structuur vormde de basis voor het opheffen van de beperkende maatregel van 10 miljoen, die het ministerie van VWS voor ogen had voor de logopedie. Bovendien wordt de beroepsvereniging de komende jaren in staat gesteld om met extra professionele ondersteuning uitvoering te geven aan het in samenspraak met de minister overeengekomen kwaliteitsbeleid.
Naast zijn bestuurlijke werkzaamheden, heeft de heer Mondelaers altijd nog het beroep van logopedist uitgevoerd. Hij heeft nog steeds een eigen drukbezochte praktijk in Valkenswaard.
De heer Mondelaers is het zesde erelid, dat de NVLF in haar bijna 75 jarig bestaan heeft benoemd.

Na afloop van de algemene vergadering werd de heer Mondelaers uitgebreid in het zonnetje gezet en door de vereniging ook nog gefeliciteerd met de hoge koninklijke onderscheiding die hem op 29 april jl. ten deel viel.

Mededeling voor de redactie:
Voor verdere inlichtingen: W.H.A. van der Tas, directeur NVLF 0182-524044

17 jun 00 12:00