Staatssecretaris Van der Ploeg in voetspoor van Van Lennep

Datum nieuwsfeit: 18-06-2000
Staatssecretaris in voetspoor van Jacob van Lennep

Op zondag 18 juni a.s. wandelt Staatssecretaris Rick van der Ploeg van het ministerie van OC en W samen met Hendra Versteegde, directeur van de KNAG(Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap); Sim Visser, directeur Kasteel Groeneveld; de KNAG-leden en de donateurs van Kasteel Groeneveld de jaarlijkse KNAG-wandeling. De staatssecretaris wandelt vanaf de Dr. Albert Schweitzerweg in Baarn tot aan Kasteel Groeneveld. Hier krijgt de staatssecretaris door Hendra Versteegde het eerste deel van de KNAG-wandelreeks Geo-grafische Routes "Wandelexcursie Het Gooi, in de voetsporen van Jacob van Lennep" aangeboden. De oorspronkelijke wandeling is vanaf station Hilversum-Noord via Kasteel Groeneveld naar station Baarn (15 km). Daarnaast zijn er twee kortere versies van 8 en 11 km.

Jacob van Lennep
In 1840 publiceerde Jacob van Lennep (1802-1868) zijn historische roman Ferdinand Huyck. De roman speelt weinige jaren nadat Tsaar Peter naar Amsterdam gereisd was. Dat was in 1697, dus we kunnen de roman rond 1700 plaatsen. Van Lennep liet zijn held ronddwalen in een land dat er anders uitzag dan in zijn tijd. Het landschap van Van Lennep kennen we goed door de Topografische en Militaire Kaart, waarvan de productie in 1840 in volle gang was. Ferdinand Huyck is een van de boeken waarin de personen aanzienlijker diepgaander, om niet te zeggen wijdlopiger, worden omschreven dan de landschappen. De prachtige historische wandeling wijkt op een aantal punten af van die van Ferdinand Huyck. De belangrijkste reden daarvoor is het toegenomen verkeer. Waar Ferdinand Huyck de grote weg volgde van dorp naar dorp, volgt de wandelaar een route die zoveel mogelijk de grote wegen en dorpen vermijdt.
Informatie
Voor meer informatie over de KNAG-wandeling kan contact worden opgenomen met de KNAG, postbus 80123, 3508 TC Utrecht, telefoon 030-2534056. Op zaterdag 21 oktober a.s. wordt deze wandeling georganiseerd in samenwerking met de ANWB als Herfstwandeling. Voor meer informatie over deze wandeling kan contact worden opgenomen met Kasteel Groeneveld, Groeneveld 2, 3744 ML Baarn, telefoon 035-5420446.
Informatie verkrijgbaar bij
Kasteel Groeneveld