Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-06-2000 Politieberichten van 17/6 (13.00 uur) t/m 18/6 (13.00 uur)

Beetsterzwaag: diefstal tuinmeubelen
Van het erf van een meubel- en antiekhandel aan de Beetsterweg zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag verschillende tuinmeubelen met een waarde van ruim 9000 gulden ontvreemd. De 48-jarige eigenaar deed aangifte.

Marssum: auto-inbraak
In een auto die geparkeerd stond op een terrein van een bedrijf aan de Rypsterdyk is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Door met een steen een ruit te vernielen wist men ondermeer een navigatiesysteem en een radio/CD-speler te ontvreemden. De 36-jarige eigenaar deed aangifte.

Sneek: automobilist rijdt door na aanrijding
Zaterdag om 13.15 uur is een 35-jarige vrouwelijke fietser op de Parkstraat door een automobilist aangereden, die daarna verder is gereden. De vrouw stak de weg over, toen ze door de automobilist werd aangereden. De vrouw kwam ten val en bleef liggen op het wegdek. Volgens getuigen heeft de automobilist nog iets gezegd, maar reed toen door. De vrouw kon haar weg vervolgen, maar moest zich voor enkele schaafwonden door een huisarts laten behandelen.
Joure: diefstal kratten
Zaterdag is om 14.45 uur een 37-jarige inwoner van Joure aangehouden, omdat hij kratten frisdrank probeerde te stelen bij een supermarkt aan de Kon. Julianalaan. Even daarvoor was een 43-jarige medewerker van een andere supermarkt aan de Midstraat door een klant geattendeerd op het feit dat twee mannen kratten met lege flessen hadden weggenomen. Toen ze naar de mannen op zoek gingen zagen ze dat deze bij de supermarkt aan de Kon. Julianalaan twee volle kratten frisdrank wegnamen. De medewerker en de klant konden daarop één van de mannen aanhouden, de andere wist te ontkomen.

Leeuwarden: auto gestolen en verdachte aangehouden Een 28-jarige eigenaar deed zaterdag aangifte van diefstal van zijn auto. De auto, een grijze Opel Kadett, stond geparkeerd aan de Ypeijstraat en moet zaterdag tussen 07.30 en 16.00 uur gestolen zijn. Omstreeks 17.00 uur kreeg de politie een melding dat men op het Zaailand bezig was een auto te stelen. Toen agenten ter plaatse kwamen, troffen ze een 31-jarige inwoner van Leeuwarden in de eerder genoemde auto aan, waarop deze werd aangehouden.

Leeuwarden: brand in flat
In een woning in een flat aan de Anjen heeft zaterdag omstreeks 17.00 uur een brand gewoed. Toen de politie na de eerste melding ter plaatse kwam hadden de bewoners, een 27-jarige vrouw en haar twee kinderen, de woning al verlaten, evenals een 28-jarige man uit Leeuwarden die ook in de woning verbleef. Om 17.30 uur had de brandweer de brand gedoofd. De Technische Recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand

Leeuwarden: fietser gewond
Bij een aanrijding op de Tuinen is zaterdag om 15.30 uur een 43-jarige fietser uit Leeuwarden gewond geraakt. Het slachtoffer fietste over de Tuinen, toen hij werd aangereden door een 57-jarige automobilist uit Stiens, die bij een parkeermanoeuvre per ongeluk het gaspedaal intrapte. Behalve het slachtoffer reed de automobilist ook een andere 47-jarige fietster aan, maar deze bleef ongedeerd. Het slachtoffer werd met beenletsel per ambulance naar het MCL gebracht.
Leeuwarden: aanrijding met letsel
Bij een eenzijdig ongeval op de Aldlansdyk zijn zaterdag omstreeks 18.30 uur een 45-jarige bestuurder en een 35-jarige passagier, beiden uit Leeuwarden, gewond geraakt. Door nog onbekende oorzaak raakte de bestuurder de macht over het stuur kwijt, waarna hij tegen een boom reed. Een 2-jarige peuter die eveneens in de auto zat bleef ongedeerd. De bestuurder werd in bewusteloze toestand met onbekend letsel naar het MCL gebracht, zijn passagier had een hoofdwond een beenbreuk.
Stiens: aanhouding na inbraak touringcar
Een 19-jarige Groninger is zaterdag om 22.00 uur aangehouden, nadat hij ingebroken had in een touringcar die geparkeerd stond aan de Stienzer Hegedyk. Een passant had gezien dat de man in de bus aan het rommelen was en had vervolgens de 48-jarige eigenaar gewaarschuwd. Men wits in de bus de verdachte aan te houden, waarne deze aan de politie werd overgedrag.

Heerenveen: onder invloed zonder rijbewijs
Een 30-jarige inwoner van Rohel is zondag om 01.50 uur op de Rijskweg 32 aangehouden, omdat hij onder invloed en zonder rijbewijs een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 555 ug/l. De auto bleek bovendien niet APK gekeurd te zijn. Voor al deze feiten kreeg hij een proces-verbaal.

Leeuwarden: onder invloed
Een 48-jarige Leeuwarder is zondag om 3.30 uur aangehouden, omdat hij onder invloed een aanrijding had veroorzaakt. Surveillerende agenten zagen op het Olderhoofsterkerkhof een auto met ontstoken lichten tegen een daarachter geparkeerde auto staan. Beide auto's waren beschadigd. De bestuurder van de voorste auto lag in zijn voertuig te slapen, waarop deze werd aangehouden. Op het bureau blies hij 655 ug/l en bleek hij niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.
Leeuwarden: mishandeling
Een 26-jarige inwoner van Noardburgum heeft zondag aangifte gedaan van mishandeling in een horecapand aan de Nieuwestad. Hij was door twee mannen, een 21-jarige Middelburger en een 25-jarige inwoner van Noardburgum, gestompt en met een fles geslagen. Beide verdachten werden aangehouden.

Stavoren: vernielingen op NS-station
Op het NS-station aan de Stationsweg zijn zondagmorgen zeven grote ramen vernield. Twee getuigen zagen omstreeks 00.45 uur twee jongens op de fiets bij het station aankomen en vervolgens minstens twee ramen vernielen. De beide jongens vertrokken daarop weer. Om 01.45 uur zien beide getuigen weer twee jongens bij het station aankomen, waarop deze een half kapotte ruit verder vernielen en tegen een andere ruit beginnen te trappen. De getuigen houden daarop de twee jongens aan en dragen hen over aan de politie. Omdat niet gezien is dat deze jongens daadwerkelijk iets vernield hebben, worden ze weer op vrije voeten gesteld. De politie wil graag in contact komen met eventuele getuigen.
Leeuwarden: steekpartij in Harmonie
Een 20-jarige inwoner van Groningen is zondag omstreeks 04.30 uur gewond geraakt bij een steekpartij in de Harmonie. De Groninger was bezoeker van een houseparty in de Harmonie. Volgens het slachtoffer had hij een nog onbekende man weggeduwd toen hij een duw had gekregen. Deze had daarop een mes getrokken, waarna een vechtpartij tussen ca. 20 personen was ontstaan en het slachtoffer een vleeswond in zijn arm opliep. In het MCL werd de wond gehecht. De houseparty werd op advies van de politie afgebroken.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272