Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 19-06-2000 Politieberichten van 18/6 (13.00) t/m 19/6 (07.00 uur)

Koudum: aanrijding met gewonden
Bij een aanrijding tussen twee personenauto's op de Sudergowei, is zaterdag om 21.30 een 28-jarige vrouw uit Hindeloopen bekneld geraakt. Zij moest door de brandweer bevrijd worden. De vrouw zat als passagier in een auto die bestuurd werd door een 27-jarige inwoner van Hindeloopen. Deze reed met zijn auto het talud langs de N359 op, om op die wijze op zijn plaats van bestemming te komen. Bovenop het talud kwam hij in aanrijding met een passerende auto, waarin een gezin uit Heeg zat van twee volwassenen en vier kinderen. Door de klap van de aanrijding sloeg de auto van de inwoner van Hindeloopen over de kop, waarbij de vrouwelijke passagier bekneld raakte. Zij moest door de brandweer bevrijd worden en werd per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek vervoerd. Ook de inzittenden van de andere auto werden met lichte verwondingen naar het ziekenhuis in Sneek gebracht. De bestuurder uit Hindeloopen verdween na het ongeluk. Er is nog naar hem gezocht met een speurhond, maar hij werd niet meer aangetroffen. Inmiddels is duidelijk dat de man elders verblijft.
Joure: diefstal speedboot voorkomen
Zondagmiddag wilde een 54-jarige inwoner een stukje gaan varen vanuit het boothuis aan de Groene Dijk. Tot zijn verbazing trof hij tegenover zijn eigen boot de speedboot van zijn zoon aan. In deze boot was een 14-jarige inwoner van Scharsterbrug druk bezig een fiets onder het dekzeil te verstoppen. De inwoner van Joure heeft de knaap overgedragen aan de politie. De speedboot lag afgemeerd buiten het boothuis. De kabels waren doorgezaagd. Daarna is de speedboot het eerste openstaande schiphuis ingevaren om de fiets in te laden.
Nijemirdum: inbraak auto
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Wissebuurt. Ontvreemd werden onder andere een gsm en een cd-speler. Een 37-jarige inwoonster van Nijemirdum heeft aangifte gedaan.

Drachten: diefstal stuur
Tussen zaterdag 14.00 en zondag 14.30 uur is aan de Twee Gebroeders een stuur uit een auto ontvreemd. Het portier was geforceerd en het stuur is op vakkundige wijze weggehaald. Een 40-jarige inwoner van Drachten heeft aangifte gedaan. Ook werd tussen zaterdag 21.30 en zondag 09.15 uur aan de Nijverheid ingebroken in een auto. Een zonnebril werd ontvreemd. Een 28-jarige inwoonster van Drachten heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Aan de Lorentzkade is zondag omstreeks 15.30 uur een 37-jarige inwoner van Bolsward aangehouden. Hij bleek te hebben gedronken. Aan het bureau blies hij 370 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal.
Joure: diefstal autos
In de nacht van zaterdag op zondag zijn een bestel- en personenwagen ontvreemd van een bedrijf aan de Hakerveldweg. Een 32-jarige inwoner van Scharsterbrug heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: bromfietsers gewond bij aanrijding
Twee bromfietsers uit Leeuwarden zijn zondag om 21.15 uur gewond geraakt toen ze op de Konvooistraat op elkaar botsten. De aanrijding ontstond toen een 16-jarige bromfietser komende vanaf het Piet Kramerplein geen voorrang verleende aan een 17-jarige bromfietser die over de Konvooistraat reed. Beiden werden per ambulance naar het MCL vervoerd. De 16-jarige had een gebroken pols en been, de 17-jarige een gebroken arm.

Idaerd: onder invloed
Een 32-jarige bestuurster uit Leeuwarden is zondag om 23.15 op de A32 onder Idaerd aangehouden, omdat zij onder invloed een auto bestuurde. Via de meldkamer kwamen verschillende meldingen van andere automobilisten, dat een beschonken bestuurder onderweg was van Sneek naar Leeuwarden. Ter hoogte van Idaerd kon de vrouw worden aangehouden. Op het bureau blies hij 750 ug/l. Daarvoor en voor het feit dat de auto niet APK-gekeurd en onverzekerd was, kreeg hij een proces-verbaal.

Lemmer: mishandeling
Een 33-jarige inwoner van Joure is zondag op het strand bij Lemmer dusdanig mishandeld, dat per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek moest worden overgebracht. Het slachtoffer had met een aantal andere personen op het strand gezeten, waarbij het nodige bier werd gedronken. Volgens getuigen is er op enig moment ruzie ontstaan tussen het slachtoffer en een nog onbekende man, waarbij hij geslagen en geschopt wordt. De politie heeft de zaak in onderzoek.
Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8271