NIBUD: spaarlustige scholieren mee met gunstige economie

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000
NIBUD Persbericht

19 juni 2000

Spaarlustige scholieren gaan mee met gunstige economie

Scholieren in het voortgezet onderwijs hebben gemiddeld 210 gulden per maand te besteden. Dit is achttien gulden meer dan scholieren in 1996. Dit komt doordat scholieren nu iets meer geld krijgen van hun ouders én vaker een baantje hebben. Baantjes vormen de belangrijkste inkomensbron voor scholieren. Hoewel het geld vooral naar leuke dingen zoals kleding en uitgaan gaat, zijn de scholieren, net als hun ouders massaal aan het sparen en zelfs aan het beleggen geslagen.

Dit blijkt uit de laatste editie van het Nationaal Scholierenonderzoek, dat eind 1999 en begin 2000 is gehouden onder 16.000 scholieren op het vbo, vmbo, mavo, havo en vwo. Voor het eerst hebben ook 3.100 leerlingen uit groep 8 van de basisschool aan het onderzoek meegedaan. Het Nationaal Scholierenonderzoek wordt ongeveer elke drie jaar gehouden, momenteel door een samenwerkingsverband van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, het Sociaal en Cultureel Planbureau en de Interdepartementale Commissie Jeugdonderzoek.

Scholieren zorgen vooral zelf voor hun inkomen
De gemiddelde scholier in het voortgezet onderwijs heeft 210 gulden per maand te besteden. Het inkomen wordt voor bijna tweederde zelf verdiend met een baantje door de week of in de vakanties. Eenderde is afkomstig via de ouders in de vorm van zakgeld, kleedgeld of reisgeld. Ouders geven hun kinderen nu ongeveer tien gulden in de maand meer. Daarnaast zijn er weliswaar veel meer scholieren met een bijbaantje, maar daar wordt niet méér mee verdiend.

Niet elke scholier heeft evenveel te besteden. De jongste scholieren hebben bijvoorbeeld een bedrag van 95 gulden te besteden, terwijl een 16- of 17-jarige scholier over zo'n 360 gulden per maand beschikt. De 18-plussers uit het onderzoek beschikken over zo'n 590 gulden per maand. Jongens op het vbo zijn overigens het rijkst. Zij krijgen meer geld van hun ouders en hebben ook vaker een baantje.

Jongens rijker door meer bijverdiensten
Jongens krijgen van hun ouders over het algemeen iets meer zakgeld. Meisjes daarentegen krijgen vaker kleedgeld. Al met al krijgen meisjes iets meer geld van hun ouders. Toch hebben jongens in elke leeftijdsgroep meer te besteden dan meisjes. Dat komt vooral doordat zij meer bijverdiensten hebben. Meisjes werken weliswaar evenveel uren als jongens (gemiddeld 7,5 uur per week), maar hebben baantjes die minder opleveren. Jongens hebben vaker een krantenwijk, werken vaker bij een boer of tuinder en wassen vaker de auto's in de buurt. Meisjes zijn vaker babysitter en werken meer in de horeca en in winkels.
Scholieren werken steeds vaker. Bijna de helft (48%) heeft tijdens normale schoolweken een bijbaantje en 38% van de leerlingen doet vakantiewerk. 17% gaf bovendien aan onlangs nog gewerkt te hebben. In 1996 had 38% een bijbaantje en deed 33% vakantiewerk. Gemiddeld wordt er met deze baantjes 225 gulden per maand verdiend. Uiteraard zijn er verschillen in leeftijd. Leerlingen van 12 en 13 jaar met een baantje verdienen daarmee gemiddeld zo'n 115 gulden per maand, terwijl leerlingen van 16 en 17 jaar bijna 300 gulden per maand bijverdienen.

Kleding, alcohol en uitgaan favoriet
De Nederlandse scholier is uitermate aantrekkelijk voor het bedrijfsleven. Een scholier geeft gemiddeld per maand 225 gulden uit. Alle scholieren samen besteden maandelijks 185 miljoen. Dat geld gaat vooral naar leuke dingen. Kleding (in totaal 26 miljoen gulden per maand), alcohol (22 miljoen), snoep (14 miljoen), snacks (13 miljoen) uitgaan en cd's (ieder 12 miljoen) zijn favoriet. Niet iedereen geeft uiteraard evenveel uit. Zo geven jongens meer geld uit dan meisjes en zijn vbo-leerlingen de 'big spenders' onder de scholieren.
Sparen en beleggen in trek
Net als hun ouders zijn scholieren de laatste jaren flink meer gaan sparen. 87% van de scholieren zegt op een of andere manier te sparen. Gemiddeld wordt er 75 gulden per maand opzij gezet, 16 gulden meer dan in 1996. Het gemiddelde spaarsaldo bedraagt maar liefst 1830 gulden. Daarnaast is er een behoorlijke groep scholieren die aangeeft te beleggen in aandelen. Het zijn met name jongens en de wat oudere scholieren die op deze manier hun vermogen willen vergroten. Bij de 16- en 17-jarigen belegt 10%, bij de scholieren van 18 jaar en ouder is dat maar liefst 15%.

Meer geld aan alcohol en roken
Bijna 20% van het scholierenbudget gaat naar uitgaven die een zeker gezondheidsrisico met zich meebrengen, zoals alcohol, roken, drugs, gokken en dergelijke. Aan alcohol wordt per maand 20 gulden meer uitgegeven dan in vorige onderzoeken. Het aantal jonge drinkers is gestegen; het aantal oudere scholieren dat alcohol gebruikt is licht gedaald. Gemiddeld wordt er nu door 28% van de scholieren 95 gulden per maand aan alcoholische dranken uitgegeven. In vergelijking met eerdere onderzoeken zijn er nu iets minder rokers. Het bedrag dat aan roken wordt besteed, is echter met eenderde omhoog gegaan, wat vooral veroorzaakt wordt door de gestegen prijs van sigaretten. 15% van de scholieren geeft geld uit aan roken; gemiddeld 70 gulden per maand. Dit komt neer op eenderde pakje per dag.

Een op tien jongens geeft geld uit aan gokken. Bij de meisjes geeft slechts 4% daaraan geld uit. De meeste leerlingen die hieraan geld besteden, gooien maandelijks zo'n twee tientjes in de gokautomaten. Verder lijkt het percentage scholieren dat geld uitgeeft aan drugs stabiel. Ongeveer 6% van de jongens en 3% van de meisjes geeft daar geld aan uit, zo'n 40 gulden per maand.

Mobieltjes en computers
Voor het eerst is er dit scholierenonderzoek gevraagd naar uitgaven aan mobiele telefonie. Een kwart van de scholieren geeft daar geld aan uit. Eenderde van alle vbo- en mavo-leerlingen besteedt zo'n 40 gulden per maand aan het mobieltje. Zij wijken daarmee nauwelijks af van wat volwassenen gemiddeld aan hun mobiele telefoon betalen. De meeste leerlingen met gsm betalen de kosten helemaal zelf. De computer blijft verder onverminderd populair, maar is een echte uitgavenpost voor jongens. Een op de drie jongens geeft er geld aan uit, zo'n 40 gulden per maand. De computer is met name populair bij jongens op het vwo.
Grote sprong van basisschool naar brugklas
Het Nationaal Scholierenonderzoek is voor het eerst ook gehouden onder leerlingen in groep 8 van de basisschool. Voor hen is het wekelijkse zakgeld de belangrijkste inkomstenbron. De meeste leerlingen krijgen ten minste vijf gulden per week. Daarnaast doet bijna de helft van de leerlingen wel eens een betaald klusje. Omgerekend naar maandbedragen hebben de leerlingen op de basisschool bijna 25 gulden per maand te besteden. Eenmaal op de middelbare school schiet dat bedrag omhoog naar bijna 100 gulden per maand.

Ook op de basisschool zijn er verschillen tussen jongens en meisjes. Jongens krijgen iets meer zakgeld (gemiddeld een kwartje extra) en geven hun geld eerder uit aan snoep, hartige tussendoortjes, snacks, frisdrank, hobby's en sport. Meisjes daarentegen geven vaker geld uit aan cosmetica, cadeaus, cd's en aan tijdschriften.

De leerlingen in groep 8 van de basisschool zijn verder al behoorlijk vermogend. De helft van de leerlingen spaart elke maand ten minste twintig gulden en heeft minimaal 250 gulden op de spaarrekening staan. Spaarsaldi van tegen de duizend gulden zijn echter ook niet ongewoon.

Bestelwijze en nadere analyses
Het rapport van het Nationaal Scholierenonderzoek 1999/2000 kost 95 gulden (exclusief 7,50 gulden adminstratiekosten). Het rapport kan per fax besteld worden bij het NIBUD: 030 2 306 716, onder vermelding van naam, afleveradres en bestelnummer 034-4.

Verder is het mogelijk om nadere analyses op het onderzoeksmateriaal uit te laten voeren. Voor meer informatie kan men contact opnemen met projectleider ir. Carola van den Berg, telefoonnummer 030 2 306 723.