Internationaal congres FNV over veilig werken langs de weg

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000
FNV

Veilig werken langs de weg
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

'Veilig werken langs de weg' vormt voor de bouwbonden in Duitsland, België en Nederland speerpunt in hun internationale samenwerking. Dat blijkt vandaag tijdens een internationaal seminar in Maastricht.

Samenwerking
FNV Bouw, Hout- en Bouwbond CNV, IG BAU, ACV Bouw en de Algemene Centrale ABVV, tekenen vandaag een overeenkomst over intensievere samenwerking. Dat gebeurt tijdens een conferentie op 19 en 20 juni. Op de tweede dag van de conferentie staat de veiligheid van wegwerkers centraal. De bonden in de drie landen willen als eerste stap de afspraken over veiligheid langs de weg in hun collectieve arbeidsovereenkomsten coördineren.
Eenheid
De vijf bonden streven in deze hoek van Europa naar harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Voor werknemers die over de grens gaan werken, is het verder van groot belang altijd op hulp van een vakbond te kunnen rekenen. Een jaar geleden spraken de bonden in België, Duitsland en Nederland al af dat ze hieraan zouden werken. Nu is het zover. Leden kunnen zich voortaan over en weer voor informatie en bijstand bij de bondskantoren melden.
Eerst
Het is voor het eerst dat bonden in Europa een overeenkomst tekenen voor een zo hechte samenwerking. Zij doen dit in nauw overleg met de Europese federatie van Bouw- en Houtbonden in Brussel. Verwacht mag worden dat de overeenkomst een voorbeeld wordt voor andere sectoren en landen.
Zie ook de www.fnv.nl/?01actualiteit/nieuws/persberichten/bouw(persberichten) van FNV Bouw en de www.fnv.nl/?01actualiteit/toespraken(toespraak) van FNV Bouw-voorzitter Roel de Vries bij de opening van het seminar.

19 juni 2000