Nederlander gekozen tot nieuwe voorzitter EUG-IPWH

NOSW

Nederlander gekozen tot nieuwe voorzitter EUG-IPWH

Utrecht, 19 juni 2000

Drs. H.V. Vrind RA (Rijswijk) is per 1 juli benoemd tot voorzitter van de Europese groep van werkvoorzieningsbedrijven (EUG). De bij deze groep aangesloten bedrijven voor Sheltered en Supported Employment bieden in Europa werk aan ruim 400.000 gehandicapten. De Europese groep maakt deel uit van het IPWH, de wereldwijde organisatie van werkgevers voor mensen met een handicap.

De EUG is een koepelorganisatie voor specifieke werkgelegenheid en neemt een zelfstandige positie in tussen EDF (Europese gehandicpten organisatie), Unice (Europese werkgeverskoepel) en Utac (Europese werknemerskoepel). De EUG heeft in Brussel de status van Non Governmental Organisation (NGO) en wordt derhalve om advies gevraagd op het eigen beleidsterrein. Daarnaast brengt de EUG rapporten uit in samenwerking met het commissariaat Werkgelegenheid van de EU.

In Nederland is dhr. Vrind (54) vice voorzitter van het NOSW, de nationale branche organisatie van werkvoorzieningsbedrijven met een totale omvang van circa 90.000 werknemers. Het zal een taak zijn voor de nieuwe voorzitter om binnen de kaders van de veranderende Europese arbeidsmarktverhoudingen strategische allianties te sluiten met werkgeversverbanden, om langs deze weg ook de gehandicapte werknemers meer kansen te bieden in het reguliere bedrijfsleven.

Dhr. Vrind volgt dhr. G. Larsson (Samhall, Zweden) op, welke is benoemd tot gouverneur van de Zweedse koning in Midden-Zweden.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
L.J. Kooyman
directeur NOSW