Datum nieuwsfeit: 19-06-2000

Contactpersoon: Martin Jansen

Datum: 19 juni 2000

Bezoekers Haarlemmerhoutfestival dulden geen discriminatie

De vier gezamenlijke Noord-Hollandse Anti Discriminatie Bureaus (Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Zaanstad) hebben op 18 juni 2000 onder de bezoekers van het multiculturele Haarlemmerhoutfestival een enquête gehouden. In deze zogenaamde tolerantietest worden de respondenten gevraagd hoe ze denken te reageren als ze geconfronteerd worden met discriminerende incidenten.

85 bezoekers vulden het vragenformulier en daaruit bleek dat een grote meerderheid van de bezoekers discriminatie niet tolereren en indien ze met discriminatie worden geconfronteerd onmiddellijk op zullen treden. Ze interveniëren zelf ten gunste van het slachtoffer, spreken de dader aan of ze raden het slachtoffer aan een officiële klacht in te dienen.

De uitslag van de enquête geeft een beeld dat haaks staat op de dagelijkse praktijk van de Anti Discriminatie Bureaus. De praktijk leert dat mensen vaak de andere kant op kijken als ze geconfronteerd worden met discriminatie en er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van de aanwezige instellingen waar klachten ingediend kunnen worden. Slachtoffers van discriminatie staan er vaak alleen voor.

Op één vraag was een opvallende terughoudendheid te zien. De vraag luidde: “De kinderen van jouw Turkse buurvrouw spelen nog laat op straat en maken veel herrie. Een andere buurvrouw/man wordt boos en scheld de Turkse familie op een discriminerende manier uit. Wat doe je?” Een meerderheid van de respondenten bemoeit zich er niet mee of klaagt mee.

De complete uitslag van de enquête is terug te vinden op de website van Noord-Holland Nu:
www.noord-holland.nu/hhf/2000/enquete.html

Voor meer informatie over de enquête:
ADB regio Haarlem, Martin Jansen 023 – 531 58 42

ADB regio Haarlem