VHN: verduurzaamd hout een stap verder naar Europa

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000

19 juni 2000.

Verduurzaamd hout een stap verder naar Europa.

In december 1999 nam de Tweede Kamer een motie aan die het Kabinet vroeg om de regelgeving voor houtverduurzaming Europees te harmoniseren.
De Kamer vroeg om twee dingen: voorkom een situatie met importverboden (omdat die praktisch niet uitvoerbaar zijn) en zorg dat vóór 14 mei de Nederlandse regelgeving in de pas loopt met de Europese regelgeving. Pas op 20 april kreeg de Tweede Kamer het wetsvoorstel dat inmiddels bij de meerderheid flinke kritiek ontmoet.
Het zwaartepunt van de kritiek ligt in het verwijt dat de regering geen integraal beleid formuleert en dat er geen sprake is van een één op één vertaling van de Europese regelgeving die had moeten zijn ingevoerd per 14 mei.

Nu ontstaat een situatie waarbij de "14 mei opdracht" niet is verwezenlijkt.
Minister Pronk heeft 13 juni laten weten een importverbod en een warenwetbesluit tot stand te willen brengen en te gaan controleren of speeltoestellen voldoen aan veiligheidseisen.

Ten aanzien van de voorgenomen importbeperkingen realiseert de Minister zich de beperkte mogelijkheden en stelt dat zoiets niet eerder dan over één of anderhalf jaar zou kunnen lukken afhankelijk van de reactie van de Europese Commissie. Het bedrijfsleven denkt dat zo'n verbod in strijd is met de Europese regelgeving.

Ondertussen heeft de sector initiatief genomen. Samen met het Ministerie van VROM is een nieuw KOMO certificaat ontwikkeld. Middels deze certificering is zekergesteld dat alle houtbewerkingen vóór het verduurzamen moeten plaatsvinden. Daarmee is schaven en schuren van tuinhout door particulieren niet meer aan de orde. Tuinhout bestaat daardoor voor het grootste deel uit kant en klare maatproducten van geschaafd hout.
De veiligheid van speeltoestellen is bij gecertificeerde verduurzaming zekergesteld conform het Besluit Veiligheid Attracties en Speeltoestellen. Dit is al bevestigd door de vorige Staatssecretaris van Volksgezondheid.
De Minister van VROM heeft aangegeven dat hij deze initiatieven wil vastleggen in regelgeving. Omdat ook deze nieuwe regelgeving goedkeuring van Europa behoeft, gaan we weer een stap dichter naar Europa.

Andere toepassingsbeperkingen zijn in elk geval weer opgeschort tot na 1 juli 2001 (of 1 januari 2002). Of die ooit tot stand komen hangt af van Europese goedkeuring.

Duidelijk is dat de Tweede Kamer niet gecharmeerd is van de voorgenomen extra regelgeving omdat deze niet aansluit op de vorig jaar aangenomen Kamermotie.

Hoewel dit alles wel weer rust aan de houtverduurzamingsindustrie biedt, is het nog steeds geen definitieve oplossing. De Nederlandse houtsector, maar ook de politiek wensen beleid dat een Europese harmonisatie kent. Daar is wederom niet in voorzien.

Conclusie: wordt vervolgd en gelukkig voor de houtsector met volop werk!

Inlichtingen :
Ing. C Boon, voorzitter Vereniging van Houtimpregneerbedrijven in Nederland