Stand van zaken CVP-fractie Vlaams Parlement

Leefmilieu

Riet Van Cleuvenbergen

Stevaert

De heraanleg van de N69 Tongeren-Borgworm tussen het kruispunt met de N614 en het Waals grondgebied.

Openbare Werken

Luc Martens

Het leerlingenvervoer.

Gilbert Vanleenhove

Vanderpoorten

De toekenningsvoorwaarden voor de uren zorgverbreding in basisscholen.

Actuele vragen

Het interview van minister Anciaux in De Morgen deed heel wat wenkbrauwen fronsen. Niet in het minst de passage over de verdere stappen in de staatshervorming. Ludwig Caluwé wreef Anciaux aan dat hij het blijkbaar nodig vindt om belangrijke toegevingen te doen aan de Franstalige onderhandelingspartners in de Costa. Deze verklaringen stonden haaks op die van de VU/ID voorzitter in een andere krant. (De Standaard). Wil de Vlaamse regering de Franstaligen geruststellen nu werd beslist over de invoering van de zorgverzekering? Of was er een samenspraak onder Bruselaars met de heer Maingain die ervoor pleit om de federale financiering van de sociale zekerheid in de Grondwet in te schrijven?

Caluwé beklemtoonde ook dat de prijs die Anciaux van de Franstaligen vraagt, namelijk het respect voor het territorialiteitsbeginsel en de taalgrens onaanvaardbaar is. Gaan we nog eens een prijs betalen om af te dwingen wat reeds meer dan 30 jaar werd verworven? Anciaux gaat regelrecht in tegen het principe van de fiscale autonomie, namelijk wie de uitgaven doet, is ook verantwoordelijk voor de inkomsten. Volgens Anciaux zijn de lasten voor de federale overheid en de lusten voor de gemeenschappen. Staat de hele Vlaamse regering achter dit standpunt, wilde de vraagsteller weten.

Manipulatie leefbaarheidstudie Doel

Naar aanleiding van berichten over de mogelijke manipulatie van de leefbaarheidstudie die de Vlaamse regering heeft besteld over Doel, heeft de CVP-fractie bij monde van promotor ruimtelijke ordening Joachim Coens deze woensdag in de Commissie Leefmilieu, Natuurbehoud en Ruimtelijke Ordening gevraagd om hierover een hoorzitting te houden.

Omdat Stevaert de coördinerende minister is voor Doel verwees de commissie Leefmilieu haar vraag naar de commissie Openbare Werken. Daar werd donderdagnamiddag meer dan een uur gediscussieerd over de hoorzittingen. De zenuwachtigheid bij de paars-groen-gele meerderheidspartijen was voelbaar. Resultaat is dat volgende donderdag (22 juni 2000) de volgende personen worden gehoord in het Vlaams Parlement:

· Professor Albert Martens (KUL)

· Een vertegenwoordiger van het studiebureau Iris Consulting

· Fernand Desmyter (voorzitter van de stuurgroep die de studie heeft begeleid)
Een voorstel van de CVP om ook Knack journalist Chris De Stoop te horen, werd niet gevolgd door de meerderheid.

Regionale luchthavens

In de commissie Openbare Werken, Mobiliteit en Energie vondt donderdag een interessante gedachtewisseling plaats over de toekomst van de regionale luchthavens van Deurne en Oostende.

Scheepskredieten

Persmededelingen verstuurd door het Fractiesecretariaat

* 14 juni 2000 CVP vraagt hoorzitting over leefbaarheidstudie Doel
* 15 juni 2000 CVP wil VVSG horen over onweerswolken boven de gemeentekas