Vijf bouwbonden tekenen internationaal samenwerkingscontract

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000
FNV

FNV Bouw: geen concurrentie in Europa op loon en veiligheid

Bouw en Houtbond - (shanti.jagdew@fnvbouw.nl)

Voorzitter Roel de Vries van FNV Bouw vindt dat bij Europese aanbesteding van bouwprojecten geen concurrentie mag plaatsvinden op loon en veiligheid. Hij zegt dit bij de opening van het seminar 'Europese beleidsafstemming sociale politiek bouw', vanmorgen in Maastricht. De Vries: "Ik vind dat werkgevers in geheel Europa op projecten moeten inschrijven onder dezelfde regelgeving. Voor de veiligheid én voor het loon en de overige arbeidsvoorwaarden. Er moeten eerlijke concurrentieverhoudingen komen. Ik wil geen neerwaartse spiraal over de ruggen van de werknemers, als ondernemingen puur op de prijs inschrijven. Kunnen ze dan nergens meer op concurreren? Ja hoor, op slimme logistiek en goede organisatie. Maar niet via onderbetaling en levensgevaarlijke werksituaties."

Eerder al uitte Roel de Vries zijn ongenoegen over Minister Jorritsma van Economische Zaken. Zij stelt de 'algemeen verbindend verklaring' ter discussie, het systeem waarbij een collectieve arbeidsovereenkomst kracht van wet krijgt, nadat werkgevers en werknemers het eens zijn geworden. De voorzitter van FNV Bouw vindt het voor bouwondernemingen alleen maar gunstig wanneer zij weten wat de looncomponent in hun inschrijving bedraagt. Datzelfde moet gelden voor maatregelen voor de veiligheid van werknemers. Het is FNV Bouw al jaren een doorn in het oog dat bouwers kunnen concurreren via een gebrek aan veiligheid voor hun personeel.

Nu vandaag en morgen de bouwbonden van België, Duitsland en Nederland bijeenkomen om hun samenwerking verder te intensiveren, geeft FNV Bouw een voorzet in de richting van de Europese Unie. Europese aanbesteding mag niet ten koste gaan van loon en arbeidsvoorwaarden, noch van de veiligheid van de werknemers, aldus FNV Bouw.

Vanmiddag om 17 uur wordt de samenwerkingsovereenkomst tussen de vijf bouwbonden in België, Duitsland en Nederland ondertekend in de Statenzaal (“Den Observant“) van het Provinciehuis, Limburglaan 10 te Maastricht, in aanwezigheid van de Gouverneur van Limburg, mr. B.J.M. Baron van Voorst tot Voorst. Voorzitter Roel de Vries van FNV Bouw treedt daarbij op als gastheer; hij tekent namens FNV Bouw.

Voor de redactie,

Noot voor redacties