Nog steeds 39 procent van e-mailreacties blijft onbeantwoord

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000
Persbericht

Tweede email-reactietest van Tijdschrift voor Multimedia: lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar

Groesbeek, 19 juni 2000

Maar liefst 39 procent van de email aan bedrijven en instellingen blijft onbeantwoord. Dat is de conclusie van de representatieve email-reactietest onder 165 bedrijven en instellingen die Tijdschrift voor Multimedia heeft gehouden in mei. Een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen tijdens de eerste emailtest van Tijdschrift voor Multimedia 43 procent van de gemailde bedrijven niet reageerde. Een marginale daling van slechts vier procent. De verbetering ten opzichte van vorig jaar komt dan ook met name tot uiting in de kwaliteit van de reacties en de snelheid van de antwoorden.

Elf verschillende sectoren in het bedrijfsleven en de overheid werden aan de test onderworpen. Naast de zeven branches van vorig jaar, computerverkopers, verzekeraars, kranten & tijdschriften, gemeenten, de reisbranche, kantoorinrichters en telecom, werden dit jaar vier nieuwe branches onder de loep genomen (banken, makelaars, omroepen en multimediabedrijven). Binnen iedere sector zijn vijftien bedrijven benaderd, die uiteraard allemaal met een eigen website op internet zijn vertegenwoordigd.

Via een emailadres of het antwoordformulier op de website kregen zij per sector een identieke vraag toegestuurd. Om toevalstreffers te voorkomen werden de bedrijven dit jaar dubbel getest: ze kregen ieder twee verschillende vragen van twee verschillende afzenders op twee verschillende tijdstippen voorgelegd. Die vragen varieerden van ‘waar kan ik mijn chemisch afval naar toe brengen?' tot ‘hoe hoog is de rente op de spaarrekening van bank x?'

De in totaal 165 bedrijven die in de test werden betrokken, kregen acht dagen om te reageren. Uiteindelijk werd op slechts 61 procent van de emails een antwoord gestuurd. Op maar liefst 39 procent van de emails bleef een reactie uit, terwijl de website wel de mogelijkheid tot emailcontact biedt. Twintig procent van de aangeschreven bedrijven hebben op geen van beide emails gereageerd. Slechts 42 procent van de bedrijven stuurde een reactie op beide emails.

De kwaliteit van emailbeantwoording blijkt niet stabiel. De positieve uitschieter van vorig jaar, de verzekeringsbranche, komt dit jaar als slechtste uit de bus. De computerbranche en de multimediasector komen het beste uit de test.

Hoewel kwantitatief gezien de verbetering ten opzichte van vorig jaar marginaal is, 61 procent reacties tegen 57 procent vorig jaar, lijkt er toch sprake van een beter resultaat. De kwaliteit van de antwoorden is beduidend beter, veel reacties kwamen sneller binnen en ook komen minder emails op de verkeerde plek terecht.

In het zojuist verschenen juninummer van Tijdschrift voor Multimedia wordt uitgebreid aandacht besteed aan dit onderzoek.

Tijdschrift voor Multimedia is een onafhankelijk vakblad over zakelijke toepassingen van internet en multimedia. Het blad richt zich op zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers in de multimediabranche. Tijdschrift voor Multimedia is een uitgave van Magenta Communicatieprojecten, dat daarnaast AVProf, KBM en CBM uitgeeft.

Noot voor redacties