Weerbarstige administratieve lasten wachten op ICT-doorbraak

Weerbarstige administratieve lasten wachten op ICT-doorbraak

19 juni 2000 nummer 20
Inlichtingen: drs. A.F.M. Nijsen, J.J. Boog

De kosten van de verplichte informatieoverdracht aan de overheid zijn sinds 1994 met 5,5% gedaald, waarvan een half procent in 1999. De doelstelling van het kabinet om de administratieve lasten in de periode 1994-2002 met in totaal 25% te reduceren, is daarmee nog lang niet in zicht. Voor het op grotere schaal terugdringen is een geavanceerde aanpak nodig. Met name toepassing van ICT maakt een grote besparing mogelijk. Dit concludeert onderzoeksbureau EIM op grond van een jaarlijkse monitoring van de administratieve lasten.

Beleidsinspanningen kabinet resulteren in een daling van 0,5%

Indien rekening wordt gehouden met de ontwikkelingen in de economie - het toegenomen aantal bedrijven, de groeiende werkgelegenheid en de gestegen lonen - nemen de administratieve lasten van 1998 naar 1999 met 8% toe. Per saldo zijn de administratieve lasten in 1999 echter met 7,5% gestegen. Derhalve valt de werkelijke stijging van de administratieve lasten 0,5% lager uit dankzij het beleid van dit kabinet gericht op een reductie van administratieve lasten.

Arbeidsomstandighedenwet tempert administratieve lasten

De totale administratieve lasten voor het bedrijfsleven bedroegen in 1999 een kleine 1,2 miljard gulden meer dan de 16,5 miljard in 1998. Deze stijging is het gevolg van de groei van de economie: meer bedrijven, meer werkgelegenheid en hogere lonen. Dankzij het kabinetsbeleid zijn de administratieve lasten in 1999 met 87 miljoen minder gestegen. De belangrijkste oorzaak van deze tempering van de groei van de administratieve lasten is de aanpassing van enkele rapportageverplichtingen in de Arbeidsomstandighedenwet. Zo is in 1999 de rapportage- en meldingsplicht inzake arbeidsongevallen versoberd, is de meldingsplicht voor vermoedelijke beroepsziekten vervallen en behoeven bedrijven met meer dan 100 werknemers geen arbojaarplan en
-jaarverslag meer te maken.

ICT-toepassingen noodzakelijk

Het huidige beleid opereert nog steeds te veel binnen bestaande structuren. Een meer geavanceerde aanpak is nodig, waarbij op ruime schaal gebruik wordt gemaakt van ICT-toepassingen. Op dit vlak is weliswaar sprake van de nodige initiatieven, maar het is de vraag of ze voor het einde van de huidige kabinetsperiode in 2002 effect sorteren.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden in het korte bericht Monitoring administratieve lasten 1999.