Heliview: voor werving zijn gedrukte media meest effectief

Datum nieuwsfeit: 19-06-2000
FNV

Werven via gedrukte media meest effectief
Loopbaan - (FNVLMC@bg.fnv.nl)

Alhoewel de opmars van internet bij het werven van personeel doorzet, zijn kranten en tijdschriften nog steeds de meest effectieve wervingsmedia. Dat blijkt uit het halfjaarlijkse marktonderzoek van Heliview.

Ruim negentig procent van de ondervraagde bedrijven krijgt ten minste één reactie op een vacature in een krant of tijdschrift. Bij advertenties op vacaturesites kregen adverteerders maar in 64 procent van de gevallen minimaal één reactie. Ook levert een advertentie in de gedrukte media uiteindelijk vaker een nieuwe collega op. Bijna zestig procent van de bedrijven heeft uiteindelijk een sollicitant aangenomen na een advertentie in kranten en /of tijdschriften tegenover ruim dertig procent van de bedrijven die adverteerden op vacaturesites.

Het afgelopen jaar is Internet als wervingsmedium opnieuw populairder geworden, zo blijkt ook uit het Heliview-onderzoek. De afgelopen twaalf maanden heeft 29 procent van de Nederlandse bedrijven (met meer dan twintig fulltimers) gebruikgemaakt van Internet bij het werven van personeel. Het jaar daarvoor was dat nog 24 procent. Vooral het aantal vacatures op de eigen bedrijfswebsite is gegroeid. Vermoedelijk als gevolg van de toenemende populariteit van werven via Internet neemt het aantal personeelsadvertenties in gedrukte media af.