Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 20-06-2000 Politieberichten van 19/6 (13.00 uur) t/m 20/6 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak café
In een café aan de Ipe Brouwersteeg is in de nacht van zondag op maandag ingebroken. Door een deur te forceren wist men het pand binnen te komen, waarna men een sigarettenautomaat en twee gokkasten openbrak. Verder werden een hoeveelheid CD's en geluidsapparatuur meegenomen.

Drachten: diefstal uit auto
Tussen maandag 11.00 en 13.15 uur is er ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Lavermanstraat. Uit de auto is onder andere een radio/ cd speler ontvreemd. Een 31-jarige vrouw uit Burgum heeft aangifte gedaan.

Dongjum: mishandeling en diefstal
Zaterdag om 20.15 uur reed een 42-jarige man uit Sneek op de Franekerweg. Terwijl hij inhaalde kwam een automobilist hem tegemoet. Toen de man uit Sneek naar rechts ging, raakten zijn spiegel en die van de tegemoetkomende man elkaar. Nadat de automobilisten stopten werd de tegemoetkomende man zeer boos. Hij bedreigde, schopte en sloeg de Sneker, Toen deze werd gevraagd zijn ketting, rijbewijs en horloge af te geven voldeed de Sneker hieraan. De onbekende man zou de spullen terugbrengen maar heeft dat tot dusverre niet gedaan. De politie zoekt de onbekende man. Hij is 1 meter 85, heeft een slank postuur, smal gezicht, blanke huidskleur, iets rossig haar, zijn leeftijd is circa 35 jaar en hij spreekt Nederlands. Hij droeg een oranje cap en oranje effen T-shirt, een korte spijkerbroek, bergschoenen en grijze wollen sokken. Hij reed vermoedelijk een rode Opel Ascona. Voor tips: politie Sneek, telefoon 058 880 7800.

Witmarsum: inbraak bedrijf
Tussen zondag 18.00 uur en maandag 08.00 uur is ingebroken in een bedrijf aan de Pingjumerstraat. De inbreker kwam via een raam binnen. Er is wat kleingeld ontvreemd. Een 49-jarige man uit Witmarsum heeft aangifte gedaan. De technische recherche is ingeschakeld.
Workum: winkeldiefstallen
Maandag om 17.45 uur is een drietal mannen betrapt bij een winkeldiefstal. Bij het verlaten van het pand lieten ze een tas achter. Deze tas bevatte twee broeken en 8 sokken. Deze waren ontvreemd in de winkel. In de tas zat ook de buit van diefstal van twee andere winkels: 20 penselen en drie doosjes met aquarelpotloden met een waarde van 600 gulden uit de ene winkel en een werphengel en twee dobbers uit een andere winkel. De goederen zijn teruggebracht naar de winkels, beide in Workum. Een 39-jarige inwoonster van Koudum heeft aangifte gedaan.

Westergeest: aanrijding met letsel
Gisteren om 16.40 reed een 14-jarige inwoner van Kollumerzwaag op een tractor over de Trekweg. Toen hij linksaf een weiland wilde inslaan, gaf hij wel richting aan maar ging ook meteen naar links. Hierbij raakte hij een 57-jarige automobilist uit Leeuwarden, die bijna naast de tractor reed. Deze raakte via de berm in de sloot en kwam tegen een boom tot stilstand. De Leeuwarder is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. Hij kon na behandeling huiswaarts keren.
Sneek: inbraak woning
Tussen zondag 20.15 en maandag 15.00 is ingebroken in een woning aan de Gedempte Pol. Uit de woning werd onder ander een dure fotocamera ontvreemd. De 68-jarige bewoner heeft aangifte gedaan.
Leeuwarden: inbraak kantoorpand
In een kantoorpand aan de Tesselschadestraat is dinsdagochtend omstreeks 01.00 uur ingebroken. Ontvreemd zijn onder andere twee flat screens. De waarde bedraagt enkele duizenden guldens. Aangifte is gedaan door een 47-jarige inwoner van Leeuwarden. De technische recherche zal een onderzoek instellen.

Lemmer: inbraak woning
Dinsdag omstreeks 03.45 kreeg de politie een melding dat was ingebroken in een woning aan de Richel. De 59-jarige bewoonster was wakker geworden en ontdekte dat haar tas met inhoud was verdwenen. De technische recherche zal een onderzoek instellen. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Deinum: vrouw mishandeld
Een 41-jarige vrouw uit Harlingen deed maandag aangifte van mishandeling. De vrouw zat in de trein naar Harlingen, toen ze zonder enige aanleiding ineens door een tegenover haar zittende man in haar gezicht werd geslagen met een opgevouwen krant. De man stapte in Franeker uit.

Wolvega: dodelijke aanrijding
Bij een aanrijding tussen een motor en een personenauto op de Heerevenveenseweg is maandag om 21.45 uur de 25-jarige Marion Peerdeman uit Sneek om het leven gekomen. De vrouw zat als passagier op een motor die bestuurd werd door een 28-jarige man uit Sneek. Hij raakte bij het ongeval ernstig gewond. Het ongeval ontstond toen een personenauto, bestuurd door een 64-jarige inwoner van Wolvega, vanaf de parallelweg de Heerenveensweg op reed. Op het moment dat hij vrijwel geheel op de rijbaan was, volgde de aanrijding met de motor. De autobestuurder verklaarde dat hij de motor niet heeft zien naderen. De passagier van de motor overleed door de klap van de aanrijding ter plaatse. De motorbestuurder werd met zware verwondingen per ambulance naar het ziekenhuis in Meppel vervoerd, van waar hij in de loop van de nacht naar het ziekenhuis in Zwolle werd overgebracht. De bestuurder van de personenauto, alsmede twee passagiers, bleven ongedeerd.
Burgwerd: bestuurder dodelijk verwond
De 20-jarige Johannes Brandsma uit Wommels is maandag om 22.45 uur dodelijk verwond geraakt bij een eenzijdig ongeval met een personenauto op de Westergoawei te Burgwerd. Een 15-jarige passagier uit Wommels raakte bij het ongeval gewond. Waarschijnlijk door te hoge snelheid is de auto in een flauwe bocht van de weg geraakt, over het talud geschoven, over de kop geslagen en vervolgens 50 meter in een weiland tot stilstand gekomen. Beide inzittenden, die geen gordel droegen, werden uit de auto geslingerd. Voorbijgangers verleenden eerste hulp aan de passagier en reanimeerden het slachtoffer tot de ambulance arriveerde. De bestuurder werd zwaar gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek, waar hij rond middernacht overleed. De passagier werd met lichte verwondingen naar MCL-Zuid vervoerd.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272