Instituut Bouwnijverheid: aantal bouwbedrijven gegroeid

Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid

20-Jun-00 De bouwbedrijven in 1998

Aantal bouwbedrijven gegroeid

Bij de Uitvoeringsorganisatie voor de bouwnijverheid waren in 1998 19.592 bedrijven aangesloten. Dit betekende een groei van 2,4 procent in vergelijking met 1997, toen 19.136 bedrijven actief waren. Ook steeg het aantal door deze bouwbedrijven verloonde manjaren van 1998 op 1997 van 247.547 tot 255.045, hetgeen een toeneming van 3,0 procent betekent. Sinds 1993 is het aantal bedrijven en het aantal verloonde manjaren in de bouwnijverheid ieder jaar gestegen. Ten opzichte van 1993 steeg het aantal verloonde manjaren in de bouwnijverheid met ruim 27.500.

Dit blijkt uit het zojuist gepubliceerde rapport De bouwbedrijven in 1998 van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid in Amsterdam.

De toeneming van het aantal bedrijven met 2,4 procent kwam tot stand doordat tegenover 1.940 nieuwe inschrijvingen 1.484 stakingen stonden. De procentuele toename van het aantal bedrijven was kleiner dan de procentuele stijging van het aantal verloonde manjaren. Hierdoor steeg het gemiddeld aantal verloonde manjaren per bouwbedrijf in 1998 van 12,9 naar 13,0.
Het aantal verloonde manjaren uitvoerend, technisch en administratief personeel (A-personeel) steeg met ruim 2,6 procent tot 55.358. De stijging van het aantal manjaren bouwplaatspersoneel (B-personeel) was iets groter. Het aantal steeg met 3,2 procent ten opzichte van 1997 tot 199.687.
De hoofdgroep overige kende zowel in het aantal bedrijven als in het aantal verloonde manjaren een daling. In de hoofdgroepen burgerlijke en utiliteitsbouw, grond-, water- en wegenbouw en schilderwerk steeg het aantal bedrijven en het aantal verloonde manjaren juist. Vooral de stijging bij de afwerkingsbedrijven was groot.

Het grootste gemiddelde aantal manjaren per bedrijf is al jaren te vinden in de grond-, water- en wegenbouw, waar het gemiddelde aantal manjaren per bedrijf in 1998 20,9 bedroeg.
Slechts 4,8 procent van het totale aantal verloonde jaren kwam in 1998 voor rekening van vrouwen. Het overgrote deel van de vrouwen in de bouw is werkzaam in een administratieve functie (92,5 procent). Van het bouwplaatspersoneel is niet meer dan 0,2 procent van het vrouwelijk geslacht.