Nieuwe Daewoo Tacuma

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
AutoRai

Nieuwe Daewoo Tacuma 20-6-00 10:00:00.
Tacuma (Afrikaans voor levensgenieter) is de naam van de nieuwste Daewoo. Door zijn sportieve lijnen en overvloed aan ruimte zal deze 5 deurs Tacuma in het sterk stijgende Multi Purpose Vehicle (MPV) segment een speciale plaats in gaan nemen.

Veelzijdigheid

De Tacuma verschilt van zijn collegas in het MPV segment, doordat het concept een combinatie is van een praktische veelzijdigheid met het comfort, uitstraling en rijgedrag van een luxe sedan en natuurlijk een zeer attractieve prijsstelling. Dit is een auto die duidelijk een actieve en flexibele partner wil zijn, zowel zakelijk als privé. Voor vervoer van familie, vrienden, mountainbikes, watersportspullen, skateboards of snowboards is de Tacuma de ideale combinatie van veelzijdigheid en louter comfort.

Ontwikkeling

De Tacuma, is ontwikkeld als compacte MPV om te concurreren met bijvoorbeeld de Renault Scénic of Citroën Picasso. De Tacuma is een gezamenlijk ontwerp van het Design Forum van Daewoo, Pininfarina en ItalDesign. Met als doel om de juiste kwaliteit en een optimaal rijgedrag te bereiken werd de Tacuma grondig getest, waarbij in totaal 2 miljoen kilometer verreden werden (Mira, Millbrook en Alice Springs) in nauwe samenwerking met Porsche en Delphi.

De Tacuma wordt in Zuid Korea geproduceerd in de ultramoderne Daewoo fabriek in Kunsan. De jaarproductie is gebaseerd op 100.000 Tacumas, waarvan 30% zal worden geëxporteerd.

De Modellijn

De Tacuma is leverbaar in een 1.8 liter 73.8 kW en 2.0 liter 93.5 kW motor die in 2001 zal worden aangevuld met een 1.9 TDI diesel versie.

De Tacuma heeft een lengte van 4.350 mm, een breedte van 1.755 mm en een hoogte van 1.580 mm (1.630 mm inclusief dakrail).

Ontworpen als een MPV is de Tacuma ideaal voor stads-situaties door zijn hanteerbaarheid, korte draaicirkel en zijn compacte buitenafmetingen.

Motor, transmissie, chassis

De keus uit drie verschillende motoren (1.8 SOHC, 2.0 DOHC en 1.9 Diesel TDI) betekent dat de Tacuma aan de wensen en rijstijl van zeer verschillende berijders kan tegemoetkomen.

Onder de motorkap het verrassend elastische temperament van de 1.8 liter 4 cilinder motor 74 kW (100ps) bij 5.200 toeren per minuut, die een koppel levert van 151 Nm bij 2.800 toeren per minuut en in 12 seconden de 100 km haalt om uiteindelijk een topsnelheid van 170 km te realiseren.

Of de krachtige 2 liter motor, 94 kW (127Ps) bij 5.600 toeren per minuut, 4 cilinder 16 klepper DOHC met een top van 188 km, waarbij 0-100 km in 10.6 seconden worden afgelegd.

De Tacuma 2.0 CDX is leverbaar met een automatische versnellingsbak.

Veiligheid

Om de inzittenden een optimale veiligheid te bieden heeft de Tacuma honderden crash tests ondergaan om de Euro NCAP 40% offset crash test te kunnen garanderen.

ABS is een van de vele ingebouwde veiligheidsaspecten van de Tacuma. De Tacuma is standaard uitgerust met het nieuwste 4 kanaals ABS-systeem van BOSCH met EBD, een elektronische remkrachtverdeler die de remkracht automatisch proportioneel verspreidt over de wielen, overeenkomstig de belading van het voertuig.

Een dubbele airbag, een driepuntsgordels en een tweepunts heupgordel voor de middelste stoel achterin en verstelbare hoofdsteunen op alle 5 stoelen bieden de veiligheid die zo essentieel is voor het hedendaagse turbulente verkeer.

De bumper, die is meegespoten in de kleur van de auto, is verstevigd met extra stalen elementen om optimale bescherming te bieden in geval van een frontale botsing.

Een automatische afsluiting van het benzinetoevoersysteem vermindert het risico van brand in geval van een ongeluk.

Tevens is de Tacuma voorzien van een startonderbreker en een alarmsysteem met afstandsbediening (vanaf SX versie) ter voorkoming van diefstal in het kader van beveiliging.

Uitvoering en comfort

De Tacuma heeft naast een zeer Europees uiterlijk ook een bijzonder comfortabel interieur.

Afhankelijk van het gekozen type heeft de Tacuma, zoals gebruikelijk bij Daewoo, een rijke uitrusting zoals:

SE 1.8

Airco Dubbele airbag Stuurbekrachtiging Centrale deurvergrendeling Anti-diefstal startonderbreker ABS Elektrisch bedienbare zijramen vóór In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Neerklapbare tafeltjes aan voorstoelen In hoogte verstelbaar stuur Zwakstroomvoorziening achterin Luidsprekers, vóór en achter (4) Verstelbare hoofdsteunen vóór Verstelbare hoofdsteunen achter Getint glas Dakantenne Dubbeltonige claxon Dashboard verlichting dimmer Wis/was-installatie achterruit 3 stoelen achterin

SX 1.8 (SE +)

CDX 2.0 (SX +)

Climate control Buitentemperatuur meter Ultrasoon interieur alarm met afstandsbediening Licht metalen velgen (15) Houtlook dashboard

Gemak en comfort

Door zijn geavanceerde en gezinsvriendelijke ontwerp is de Tacuma een fraaie combinatie van gemak en comfort. Door de veelzijdige verstelbaarheid van de stoelen en de achterbank kan ruimte gecreëerd worden voor elke praktische toepassing.

Handige opbergplekken in de portieren, stoelen en dashboard dragen bij aan het gebruiksgemak. Het middenconsole herbergt een geïntegreerde bekerhouder en het dakconsole een handige zonnebrilhouder. Een tweedelig opbergcompartiment in de vloer achterin.

De middenzitting achterin kan neergeklapt gebruikt worden voor een snack of als laptoptafel.

Kleine neerklapbare tafels voor de achterpassagiers zijn geïntegreerd in de stoelleuning van de multiverstelbare voorstoelen.

De passagierstoel voorin (vanaf SX versie) kan 180 graden draaien voor gezellige picknicks.

Neerklapbare armsteun en goed ontworpen stoelen zorgen zowel voor ontspannen comfort voor de passagiers als een aandachtige rijhouding voor de bestuurder.

Een scheerapparaat of een ander toestel met zwakstroom kan gemakkelijk worden gebruikt dankzij de aanwezige voedingen in de middenconsole (SX/CDX modellen) en de laadruimte.

Een handig opbergnet (vanaf SX versie) in de bagageruimte zorgt ervoor dat kleinere bagage op zijn plaats blijft.

Daewoo zorgt tevens voor een uitgebreide service. De Tacuma krijgt drie jaar volledige fabrieksgarantie (tot 100.000 km), zes jaar garantie tegen roest en drie jaar mobiliteitsgarantie via Daewoos Euro Service, 3 maanden omruilgarantie en vastgestelde onderhoudsadviesprijzen.