Politiebericht Groningen

Dinsdag 20 juni 2000

Dagelijkse berichten

Delfzijl: Auto in sloot
Een 54-jarige automobilist uit Nieuwolda is gistermiddag met zijn auto in een sloot gereden langs de Provinciale Weg N362 tussen Meedhuizen en Delfzijl. De man reed in zijn personenauto met daarachter een aanhangwagen in de richting van Meedhuizen. In een bocht begon de aanhangwagen te scharen en raakte de bestuurder de controle over de combinatie kwijt. Hij kwam met zijn auto in de berm terecht en belandde op de kop in een sloot. De automobilist werd door de brandweer uit zijn wagen gehaald en overgebracht naar een ziekenhuis voor onderzoek. Daar werd geen letsel geconstateerd. Een bergingsbedrijf heeft de auto met aanhanger uit de sloot getakeld.
Ten Boer: Inbraak
In de nacht van zondag op maandag is ingebroken in een dierenartspraktijk aan de Gaykingastraat in Ten Boer. De inbrekers kwamen het pand binnen door een raam te vernielen. Uit het gebouw werd een geldbedrag van ongeveer honderd gulden gestolen. De politie onderzoekt de inbraak.

Delfzijl/Appingedam/Winschoten: Controle autogordels De politie heeft gistermiddag controles op het dragen van autogordels gehouden op de Weg naar Den Dam in Delfzijl, de Stationsweg in Appingedam en op de Blijhamsterweg in Winschoten. Daarbij werden in totaal 125 voertuigen gecontroleerd. In Delfzijl en Appingedam kregen vier mensen een bekeuring voor het niet dragen van de gordel. Voor hetzelfde feit liepen ook in Winschoten vier mensen een bekeuring op.

Zuidwolde: Bromfietser gewond bij ongeval
Een 19-jarige bromfietser uit Bedum is gistermorgen gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Groningerweg in Zuidwolde. De man reed op de voorrangskruising met de Westerseweg en kreeg geen voorrang van een 71-jarige automobilist uit het Italiaanse Torri del Benaco. De bromfietser kwam te vallen en liep beenletsel op. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis.

Nieuweschans: Bosniër aangehouden
Aan de Duitse grens bij Nieuweschans heeft de vreemdelingenpolitie gistermiddag een 38-jarige man uit Bosnië aangehouden. De man was met een bus onderweg naar Zweden en werd door de Duitse politie in Putgarden aangehouden nadat hij in het bezit bleek te zijn van een vals Nederlands paspoort. Hij werd door de Duitse autoriteiten via de Koninklijke Marechaussee in Nieuweschans overgedragen aan de vreemdelingendienst van Regiopolitie Groningen. De man is ingesloten. Hij wordt vandaag Nederland uitgezet.

Leek/Opende: Snelheidscontroles
Gistermiddag heeft de politie snelheidcontroles gehouden op de Diepswal in Leek en de Kaleweg in Opende. In Leek, waar een maximumsnelheid geldt van 50 km per uur, werd van 214 voertuigen de snelheid gemeten. Drieëntwintig bestuurders kregen een bekeuring voor het overschrijden van de maximumsnelheid. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 79 km per uur. In Opende liepen van de 155 gecontroleerde bestuurders vierentwintig een bekeuring op voor het overschrijden van de ter plaatse geldende maximumsnelheid van 80 km per uur. De snelste reed 120 km per uur.

Groningen: bedreiging en winkeldiefstal
Een 31-jarifge man uit Groningen werd maandagochtend op de Zonnelaan aangehouden/. De man bleek bij een benzinestation aan de Zonnelaan een 36-jarige stadjer te hebben bedreigd met een vuurwapen. Aan het bureau bleek echter niet van een vuurwapen maar een mesje. De verdachte had veel belangstelling voor een geparkeerde auto en hij werd hierop aangesproken door het slachtoffer. Na verhoor werd de verdachte heengezonden, maar slechts enkele uren later werd de man weer opgepakt voor het plegen van een winkeldiefstal in het winkelcentrum Paddepoel. Hier nam hij etenswaren weg. De verdachte is in de loop van de avond heengezonden.

Groningen: hoog alcohol promillage
Op de Grote Beerstraat heeft de politie maandagavond een 46-jarige man uit Groningen aangehouden. Bij een controle constateerden agenten dat de man ruim 2.6 promille alcohol in zijn bloed had. Bovendien bleek hij een ontzegging van de rijbevoegdheid te hebben en was zijn rijbewijs door het Centraal Bureau Rijbewijzen ongeldig verklaard. Na het betalen van een nog openstaande boete werd de man zonder auto heengezonden.

Groningen: slachtoffer van zinloos geweld
Een 37-jarige man uit Groningen is maandagavond slachtoffer geworden van zinloos geweld. De man liep nabij het fietstunnel Pleiadenlaan/Friesestraatweg toen hij plotseling van achteren een harde klap tegen het hoofd kreeg. Dit werd veroorzaakt door een ongeveer 30 jarige, vermoedelijk Antilliaanse man die het slachtoffer met een fietsketting in de nek had geslagen. De verdachte vluchtte vervolgens met een tweede man op een bromscooter. Het slachtoffer liep door de klap een forse hoofdwond op en werd daarvoor naar een ziekenhuis gebracht.

Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010