Alfa 166 met dynamische stabiliteitscontrole VDC

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
AutoRai

Alfa 166 met dynamische stabiliteitscontrole VDC 20-6-00 10:01:00.

De Alfa 166 onderscheidt zich nadrukkelijk van de doorsnee zakelijke limousine. Hij combineert comfort, stijl en élégance met een fikse portie dynamiek. En biedt uiteraard ook het toonaangevende veiligheidsniveau dat je van een Alfa in deze klasse mag verwachten. Wat de liefhebbers bij zijn presentatie vooral zo aangenaam heeft verrast is het feit zijn vooruitstrevende techniek borg staat voor uitstekende rijeigenschappen, zonder zelf op de voorgrond te treden. De Alfa 166 rijdt verrassend dynamisch en toch zeer ontspannen. Waarbij de auto onder alle denkbare omstandigheden perfect te controleren blijft.

Dat laatste aspect wordt nu naar een nog hoger niveau gebracht met de introductie van een uiterst geavanceerd dynamisch systeem voor tractie- en stabiliteitscontrole: VDC. Als extra leverbaar op het top model, de Alfa 166 3.0 V6 24V.
Het meest bijzondere aan de nieuwe techniek is de perfecte wijze waarop de elektronisch regeling qua karakter in de Alfa 166 is geïntegreerd. Afgestemd op de portie extra dynamiek die een Alfa Romeo rijder nu eenmaal van zijn auto verwacht.

Het innovatieve systeem grijpt alleen dan in wanneer de grens van de tractie en stabiliteit al te dicht wordt benaderd. En helpt onder die omstandigheden mee om de bestuurder toch perfecte controle over de auto te geven. Zodoende zal het VDC-systeem (Vehicle Dynamic Control) zelfs de meest veeleisende rijders aanspreken. Het grijpt niet te pas en te onpas in, zoals bepaalde andere stabiliteitssystemen nog wel eens willen doen, maar is in essentie juist sportief afgestemd. De Alfa 166 heeft nu eenmaal een voortreffelijke wegligging en die moet ook met een dynamische rijstijl ten volle benut kunnen worden. De techniek waakt er in extreme omstandigheden voor dat de stabiliteit niet te veel in het geding komt, waardoor de situatie kritisch zou kunnen worden.

Om dat waar te maken, controleert de VDC voortdurend of banden zowel in de rijrichting als dwars nog voldoende grip hebben. Is dat niet het geval, dan herstelt de techniek voor zover mogelijk de stabiliteit. Om dat allemaal feilloos en razendsnel aan te sturen, maakt de regelcomputer onder andere gebruik van sensoren die de draaiing van de auto om zijn verticale as meet. En combineert die data met metingen betreffende de dwarsversnelling en de hoek waaronder de bestuurder het stuurwiel heeft gedraaid. Dat laatste geeft uiteraard aan in welke richting de bestuurder in feite wil rijden.
Een verfijnd software programma en snelle rekenelektronica bepalen telkens of de gedragingen van de auto nog binnen de gestelde normen valt. Is dat niet het geval, dan bepaalt de techniek of er gevaar is voor overmatig onder- of overstuur. In gewoon Nederlands: of de auto in een bocht rechtdoor dreigt te driften of juist van achteren uit wil breken. Nog voor het daadwerkelijk zo ver is, grijpt de techniek in. Dat gebeurt door als het ware een tegengestelde beweging op te wekken, zodanig dat de ongewenste stuurreactie wordt voorkomen. En... zonder dat de bestuurder er eigenlijk iets van merkt. Uiteraard licht er wel een waarschuwingsindicator op.

De VDC grijpt in door het motorvermogen te verminderen (via het gas mechanisme) en eventueel gelijktijdig af te remmen op een strategisch gekozen wiel. Dat laatste heeft een vergelijkbaar effect als de tegenstuurreactie die een zeer geoefende automobilist op zijn moment zou doorvoeren. Het dwingt de Alfa 166 als het ware weer in de juiste richting.
Zoals gezegd: wat de VDC nog het meest onderscheidt van soortgelijke technieken bij andere merken is de ingetogen wijze waarop dat alles plaatsvindt. De bestuurder heeft nooit het gevoel dat de techniek het van hem overneemt. Rem- en motoringrepen worden immers zo vloeiend uitgevoerd dat het de sportieve prestaties van de auto - en daarmee het rijgenot - nooit in de weg zit. Het systeem is verder uitgevoerd met een uitschakelbare ASR (Anti Slip Regeling). In die stand wordt de ingreep beperkt tot korte remingrepen op de juiste wielen. De motorprestaties worden dus niet afgeregeld. De bestuurder kan de grenzen van de tractie bij een sportieve rit in die stand nog beter zoeken. Opwindend en uiterst plezierig voor de liefhebber die de dynamische mogelijkheden van de Alfa 166 zo nu en dan ten volle wil benutten. De prijs van de VDC komt op 2.300 gulden.
De actieve veiligheidstechniek in de Alfa 166 profiteert verder van een ultramodern ABS systeem met actieve sensoren en een elektronische remkracht verdeling. Maar ook antislipregeling, tractiecontrole en STR (Sport Throttle Response) horen erbij. Die laatste techniek maakt het mogelijk de dynamiek van de motor wat bij te stellen. Hij reageert desgewenst wat feller op instructies van het gaspedaal.

Dat alles is er uiteraard op gericht om plezierig, ontspannen en vooral ook veilig te kunnen rijden. Relaxed autorijden wordt tevens mogelijk door toepassing van cruise-control en het ICS geïntegreerde controle systeem in het dashboard. Dat laatste systeem garandeert een zeer eenvoudige bediening van bijvoorbeeld de klimaatregeling, boordcomputer, geluidsinstallatie (uitbreidbaar tot een wel heel verfijnd speciaal ontwikkeld HiFi systeem), handsfree GSM telefoon (optioneel) en desgewenst ook satellietnavigatie. Zodat de aandacht zo veel mogelijk op het verkeer gericht kan blijven.

De Alfa 166 biedt een keuze uit vijf motoren, stuk voor stuk zeer sterk en milieuvriendelijk. Er zijn drie benzine uitvoeringen: de 2-liter Twin Spark 16V (114 kW/155 pk), de 2.5 V6 24V (140 kW/190 pk) en als topmodel de 166 kW/226 kW sterke 3-liter V6 24V. Die laatste is nu dus ook leverbaar met de compleet nieuwe VDC-techniek. Uiteraard is er ook een dieselmodel: de 2.4 JTD (100 kW/136 pk).

Ook de trefzeker schakelende versnellingsbakken staan borg voor de heel makkelijke, bijna vanzelfsprekende krachtontplooiing die de Alfa 166 karakteriseert. Bij de 3-liter V6 24V en de 2.4 JTD is de zesde versnelling als echte rijversnelling gekozen. Niet als overdrive dus. Hetgeen de dynamiek uiteraard extra ten goede komt.

Beide 6-cilinder benzine modellen zijn leverbaar met de Sportronic transmissie. Een verfijnde, adaptief werkende automaat die de bestuurder ook in staat stelt de versnellingen handmatig te kiezen. Op die momenten wordt de bediening sequentieel.

Uiteraard krijgt Alfas topmodel een sublieme afwerking en uitrusting mee. Waarbij gebruik wordt gemaakt van fraaie materialen en welgekozen kleur combinaties. In feite is er zelfs een keuze uit drie verschillende interieurs, afgestemd op een bepaalde smaak: Elegant (met warme beige tinten), Classic (waarbij ingetogen licht grijze tinten de overhand hebben) en Sport (donker grijs en zwart). Daarnaast zijn er in rood of blauw leder uitgevoerde interieurs ontwikkeld.