Start nieuwe horeca-topopleiding voor gastheren-gastvrouwen

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Koninklijk Horeca Nederland

Start nieuwe topopleiding voor gastheren-gastvrouwenl

Masterclass biedt gastheren-vrouwen perspectief

Woerden 20 juni 2000 - Culinaire samenwerkingsverbanden starten in dit najaar met een nieuwe topopleiding voor gastheren-vrouwen. In een zogenaamde "Masterclass" wordt gastheren-vrouwen de fijne kneepjes van het gastheerschap bijgebracht. De opleiding is bedoeld voor gastheren met een afgeronde opleiding tot zelfstandig gastheer (niveau 3) of Middelbare Hotelschool die reeds werkzaam zijn in een luxe restaurant van één van de samenwerkingsverbanden. Door doorgroeimogelijkheden te bieden willen de luxe restaurants aantrekkelijk zijn en blijven voor hun medewerkers en daarnaast een extra kwaliteitsimpuls geven aan het gastheerschap.

De samenwerkingsverbanden verwachten in september met een klas van vijftien te kunnen beginnen.

De opleiding duurt drie jaar. Er wordt verder gebouwd op de basis van de Masterclass die twee jaar geleden van start ging.

Deelnemers krijgen een veelzijdig lespakket voorgeschoteld, gericht op verdieping van de gastronomische kennis, marketing van voeding en dranken, inzicht in verschillende foodservice concepten maar ook management, informatie- en communciatietechnologie, financiële kennis en bedrijfsplanning.

Nieuw is het vak f&b-sociologie waarin de gastheren worden ingewijd in de sociologie van het eten en drinken, restaurant(gast)beleving en moderne etiquette. Daarnaast worden werkbezoeken tijdens de opleiding ingebouwd ter vergroting van de algemene ontwikkeling van de gastvrouwen- en heren. De overige tijd werken ze naast de opleiding.

De Hogere Hotelschool Leeuwarden en SVH zorgen samen voor de uitvoering van de opleiding. Koninklijk Horeca Nederland treedt op als coördinator in de startfase.

In de opleiding Masterclass zijn de diploma's Leermeester SVH en Gastronomie SVH verwerkt.

Gediplomeerden hebben vrijstelling voor een aantal vakken aan de Hogere Hotelschool Leeuwarden. De Masterclass is een belangrijke stap in de richting van de Meestertitel en zal daarnaast op termijn toegang bieden tot de Masters Degree in Culinary Art.

De deelnemende culinaire samenwerkingsverbanden zijn:

Alliance Gastronomique
Chateaux et Residences Gastronomique
Fine Eastern Restaurants
Jeunes Restaurateurs d'Europe
Les Patrons Cuisiniers
Relais du Centre
Selected Indonesian Restaurants

Voor informatie: Koninklijk Horeca Nederland,

Mevrouw Fabienne Bont tel. 0348 - 489 422

Home Zoeken Nieuws Wie zijn wij? Lid worden Links

www.horeca.org