Achterban AOb na moeilijke ledenraadpleging akkoord met CAO

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Algemene Onderwijsbond

Achterban AOb na moeilijke ledenraadpleging akkoord met CAO

Utrecht, 20 juni 2000 - De achterban van de Algemene Onderwijsbond ging op de Algemene Vergadering van 15 en 16 juni jl. akkoord met de nieuwe onderwijs-CAO. De Algemene Vergadering, bestaande uit ongeveer 100 kaderleden, gaf goedkeuring aan het onderhandelaarsakkoord dat de onderwijscentrales en minister Hermans op 12 mei bereikten. De nieuwe tweejarige CAO gaat met terugwerkende kracht in op 1 maart 2000.

De kaderleden van de grootste vakbond in het onderwijs spraken hun verbazing uit over de weinig toeschietelijke houding van de overheid bij het beschikbaar stellen voor extra middelen voor het onderwijs en het onderwijspersoneel. De teleurstelling gold met name voor de problemen die de centrales ondervonden bij het opnemen van een centrale afspraak in de CAO om de werkdruk te verminderen. Ook is de achterban verbolgen over de weinig marktconforme aanpak van de overheid bij het aantrekkelijk maken van het beroep van leraar.

De Algemene Onderwijsbond heeft op 23 mei in een brief aan alle fractievoorzitters aangedrongen op een drastische verhoging van de schoolbudgetten ter vermindering van de werkdruk. De in de nieuwe CAO vastgelegde budgetten zijn niet voldoende om werkelijk iets te doen aan de werkdrukproblematiek. Volgens de AOb is een dergelijk stap noodzakelijk om het werken in de onderwijssector weer perspectiefrijk te maken. In navolging van de dringende oproep van het kader in de Algemene Vergadering, wil de AOb dat de schoolbudgetten in het voortgezet onderwijs geheel worden aangewend voor een eerste stap in het verminderen van de lesuren van leraren.