Siemens: DP-interface met decentraal geplaatst I/O-station

Siemens Nederland N.V.

A&D AS 200003.426

Den Haag, dinsdag 20 juni 2000

Siemens brengt DP-interface op de markt met eigen intelligentie voor decentraal geplaatst I/O-station

Siemens heeft het decentrale periferiesysteem ET 200S uitgebreid met de koppelmodule IM 151/CPU in twee uitvoeringen. Deze zijn geschikt voor data-overdracht via Profibus-DP, respectievelijk langs elektrische en langs optische weg. De nieuwe DP-interface beschikt over eigen intelligentie. De functionaliteit is vergelijkbaar met die van de CPU 314 voor de midrange Simatic controller S7-300. De nieuwe DP-interface is te combineren met alle I/O-modules, technologische modules, motorstarters en modules voor veiligheidstechniek van het decentrale periferiesysteem ET 200S. Per I/O-station kan men 64 van deze modules inbouwen.

Alle I/O-stations uit de familie van het decentrale periferiesysteem ET 200 worden met behulp van Profibus-DP gekoppeld met de bovenliggende besturing als DP-master. De uitvoering van een ES 200S-station met de IM 151/CPU als intelligente slave vereenvoudigt de modulaire opbouw van een machine of installatie. De centrale besturing wordt ontlast, doordat in het ET 200S-station het lokale besturingsprogramma afloopt. De IM 151/CPU omvat tevens functies om de gemeten gegevens uit lokale sensoren te bewerken voordat overdracht naar de centrale CPU plaatsvindt. Hierdoor wordt de programmatuur korter en overzichtelijker. Bovendien verbetert de beschikbaarheid van de machine of installatie.

De IM 151/CPU heft een RAM-geheugen van 24 kbyte. De bewerkingstijd per binaire instructie bedraagt 300 nanoseconden. De data-overdracht tussen het I/O-station en de centrale besturing kan via kabels met koperen of plastic aders verlopen.

De IM 151/CPU wordt geprojecteerd en geprogrammeerd met STEP 7 c.q. STEP 7 Professional voor Simatic controllers. Hiermee kan men ook diagnose stellen, zowel lokaal als op afstand via Profibus-DP. Het gebruikersprogramma kan men bij de nieuwe DP-interface opslaan in een steekbare Simatic Micro Memory Card. Hiermee bestaat de mogelijkheid om bij het uitwisselen van de DP-interface het programma in zijn geheel over te dragen. De toegang tot het programma is beveiligd tegen onbevoegd gebruik door middel van een password. De nieuwe DP-interface is volledig onderhoudsvrij vanwege het ontbreken van een batterij.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer R.J.B. van der Poel,
tel. (070) 333 3257

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325