FNV: vier kanshebbers voor prijs ondernemingsraden

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
FNV

4 kanshebbers voor prijs ondernemingsraden
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Sinds 1999 reikt FNV Formaat jaarlijks de 'Formaatprijs' uit aan de meest innovatieve ondernemingsraad. Ondernemingsraden kunnen zichzelf hiervoor aanmelden. Een onafhankelijke commissie kiest vervolgens de genomineerden.

Uit 20 aanmeldingen heeft de commissie de 4 beste ondernemingsraden uitgezocht. Zij strijden om de Formaatprijs 2000. Het gaat om de OR van de Gemeente Tilburg, het Politiekorps Noord Brabant-Noord, ingenieursbureau Oranjewoud en de Groepsondernemingsraad van de Hema. Op dinsdagmiddag 20 juni verdedigen ze hun nominatie tegenover de jury en het publiek.

Trends
De nominaties worden beargumenteerd in een uitgebreide rapportage. Daarin merkt de commissie op dat de ondernemingsraad een breder werkterrein krijgt. Zo houden ze zich meer bezig met de organisatie van het werk en de kwaliteit van het management. Punt van aandacht is dat de structuur van medezeggenschap goed moet aansluiten op de cultuur in het bedrijf. Zo kan het contact met de achterban worden versterkt en de medezeggenschap vitaal worden gehouden. Het lijkt erop dat steeds meer ondernemingsraden werknemers stimuleren om via werkoverleg invloed te hebben op de organisatie en op de output van het werk. Zelf concentreren ze zich op de sociale strategie van het bedrijf, maar houden zich ook bezig met de financiële en economische besluitvorming.
Vooruit
De genomineerden lopen allemaal op een vernieuwende manier vooruit op deze trends. In Tilburg nam de OR het voortouw in de cultuuromslag naar klantgericht werken. Bij de Hema presenteerde de groepsondernemingsraad een eigen commerciële toekomstvisie aan de directie. De visie maakt nu deel uit van het raamwerk voor de toekomst.
Ruimte
Bij het Politiekorps Noord Brabant–Noord praat de OR mee over de toekenning van middelen, ontwikkeling van het management en ouderenbeleid. De OR van Oranjewoud wist met eigenzinnig en praktisch handelen een technische innovatie binnen te halen. Dit leidde tot betere arbeidsomstandigheden voor de direct betrokken medewerkers, en leverde bovendien concurrentievoordeel opleverde. De OR zocht daarbij externe steun bij de milieugedeputeerden van de provincies en bij ondernemingsraden van concurrenten.
De winnaar van de Formaatprijs wordt dinsdag 20 juni om 15.45 uur bekendgemaakt. De prijs wordt uitgereikt door FNV-voorzitter Lodewijk de Waal.

16 juni 2000