Kamervragen PvdA over uitlevering Arubaanse burgers

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Partij van de Arbeid

20 juni 2000

VRAGEN VAN HET LID VAN OVEN(PVDA)AAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN 1)

1. Kunt U aangeven hoe lang geleden de uitlevering van de Arubaanse burgers Mansur en R. Habibe aan de regering van de Verenigde Staten van Amerika daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en wat sedertdien in dat land in de strafrechtelijke procedure is gebeurd?
2. Klopt het dat sedert de uitlevering meer dan 2 jaar zijn verlopen ? 3. Hoe verhoudt zich deze lange voorbereidingstermijn tot het recht zonder onredelijke vertraging te worden bericht als neergelegd in artikel 14(3) onder c van het Internationale Verdrag inzake Burgerlijke en Politieke rechten waar de Verenigde Staten van Amerika en het Koninkrijk der Nederlanden partij bij zijn?
4. Bent U bereid de regering van de Verenigde Staten in verband met dit geval op de naleving van dit verdrag aan te spreken? 5. Deelt U het standpunt dat het uitleveringsrecht op Koninkrijksniveau niet thuishoort in een Algemene maatregel van Rijksbestuur en zo spoedig mogelijk in een Rijkswet behoort te worden vastgelegd (2)? 6. Zo ja, wanneer kan de indiening van een daartoe strekkend wetsontwerp tegemoet worden gezien?

Toelichting:

(1) Vragen van deze strekking worden tezelfder tijd ingediend in de Staten van de Nederlandse Antillen en in de Staten van Aruba.

(2) zie het advies van de Raad van State d.d. 11 september 1995 inzake de uitlevering van Nederlandse ingezetenen op de Nederlandse Antillen en Aruba