Siemens presenteert de Industry-Guard 5SY

Siemens Nederland N.V.

AD ET 200002.321

Den Haag, dinsdag 20 juni 2000

Siemens presenteert de Industry-Guard 5SY, de nieuwe serie installatie-automaten voor industriële toepassingen

Siemens heeft als onderdeel van het omvangrijke N-systeem installatie-automaten de geheel nieuwe serie Industry-Guard 5SY gepresenteerd. Kenmerkend voor de nieuwe serie is de verhoogde bedieningsveiligheid in combinatie met een sterk gereduceerde montagetijd. Men kan de automaten eenvoudig met de hand bevestigen en losnemen op 35 mm DIN-rail. Voor het losnemen van de Industry-Guard heeft men geen schroevendraaier meer nodig. Ter verbetering van de bedieningsveiligheid zijn de automaten rondom beveiligd tegen aanraken van spanningsvoerende delen. Deze uitvoering gaat zelfs een aanzienlijke stap verder dan de eisen die in de DIN VDE 106-100 staan.

Siemens heeft met de Industry-Guard een geheel nieuwe weg ingeslagen. De nieuwe serie is voor toepassing in de industrie en de utiliteit ontwikkeld en omvat een groot aantal verschillende typen. De vernieuwingen hebben betrekking op verbeteringen die tot in detail zijn doordacht. De nieuwe automaten zijn bovendien nog beter geschikt voor samenbouwen van installatie-automaten met andere componenten. De nieuwe serie omvat typen voor stroomsterkten van 0,3 tot 63 A met de gebruikelijke uitschakelkarakteristieken.

De Industry-Guard 5SY is ontwikkeld voor gebruik in de industrie waar het snel en op een veilige manier kunnen uitwisselen van apparatuur een hoge prioriteit heeft. De 5SY-apparatuur heeft een inbouwdiepte van slechts 70 mm. Hierdoor heeft men veel ruimte ter beschikking aan de voorzijde om de bedrading aan te sluiten. In combinatie met deze geringe inbouwdiepte is van belang dat de aansluiting vóór de aansluitklemmen is gesitueerd. Hierdoor heeft de installatiemonteur nog meer ruimte gekregen om de bedrading aan te sluiten. Een ander voordeel is dat men in een rij automaten iedere afzonderlijke automaat eenvoudig en snel kan uitnemen en vervangen. Hierbij hoeft men de stroomrail niet los te koppelen van de andere automaten. Belangrijk is verder dat bij deze automaten heel goed is te zien dat een aansluiting correct is gemaakt. De aansluitklemmen zijn bij de nieuwe automaten aan boven- en benedenkant op identieke wijze uitgevoerd. Hierdoor maakt het niet uit of de afgaande bedrading en de montage ervan op rails aan de bovenkant of aan de benedenkant van de automaat plaats vindt.

Bij de Industry-Guard 5SY zijn ook de aanvullende componenten van de bekende serie automaten 5SX7 aan te bouwen. Voorbeelden zijn hulpstroom- en storingsmeldingscontacten, nulspannings- en onderspanningsuitschakelspoelen. Deze uniforme uitvoering beperkt de logistiek en vereenvoudigt de montage bij beide series van 0,3 tot 125 A. Wanneer me de nieuwe automaten combineert met aardlekschakelaars ontstaat een combinatie van beveiligingen, namelijk kabel-, persoonlijke- en brandbeveiliging.

De nieuwe automaten zijn voorzien van een vlak voor afschriften, gemarkeerd door twee geleidingen in het front. Men kan de beschrifting zowel met de hand als met stickers uitvoeren die men van te voren maakt.
De serie Industry-Guard 5SY is leverbaar voor twee uitschakelvermogens volgens EN/IEC 60898: de 5SY4 voor 10.000 A en de 5SY7 voor 15.000 A.
Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer J. van Spronsen,
tel. (070) 333 3273

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325