Adobe biedt Scalable Vector Graphics Viewer via Internet aan

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Adobe SVG Viewer voor SVG weergave op het Web nu beschikbaar

Scalable Vector Graphics Viewer wordt geleverd met Adobe® Illustrator® 9.0 en kan worden gedownload van Adobe.com

Amsterdam, 20 juni 2000 - Conform haar commitment om de volgende generatie webdesign en -ontwikkeling te ondersteunen, heeft Adobe Systems Incorporated vandaag bekendgemaakt dat de Adobe® Scalable Vector Graphics (SVG) Viewer per direct verkrijgbaar is. De SVG viewer is een browser-extensie die de huidige versies van webbrowsers als Microsoft® Internet Explorer en Netscape Navigator® in staat stelt SVG weer te geven. De Adobe SVG Viewer wordt geleverd als onderdeel van de Adobe® Illustrator® 9.0 software, maar kan ook worden gedownload via www.adobe.com/svg/viewer/install/.

SVG is de steeds belangrijker wordende open taal van het World Wide Web Consortium (W3C) waarmee twee-dimensionale grafische ontwerpen kunnen worden weergegeven in Extensible Markup Language (XML). Aangezien SVG vectorgraphics weergeeft in XML en compatible is met andere initiatieven van W3C zal de impact van SVG op het ontwerpen, ontwikkelen en uiteindelijk de ervaring van de klant ten aanzien van geavanceerde e-commerce websites zeer groot zijn. De opzet van SVG biedt een goede oplossing voor tal van eBusinessproblemen doordat het tegemoet komt aan de eisen van steeds complexer wordende design-gerelateerde zaken als personalisering, aanpassing aan de specifieke situatie van de klant, globalisering, toegankelijkheid en data-integratie.

"SVG doet recht aan de laatste webtechnologieën," aldus Steve Mulder, Chief Information Architect van Razorfish. "SVG is vanaf het allereerste begin opgebouwd door mensen die begrijpen waarnaar organisaties en gebruikers op zoek zijn en het levert dan ook iets waar lang op gewacht is: een vector graphics format dat tal van mogelijkheden biedt, dat snel is en dat met recht 'open' kan worden genoemd. En omdat het direct op XML is gebaseerd, biedt het de flexibiliteit en de integratiemogelijkheden met de nieuwste tools en workflow die ontwikkelaars nodig hebben."

Met SVG kunnen website-architecten werken in een veel aantrekkelijker authoring-omgeving en rijke, multi-channel, dynamisch gegenereerde content creëren. De graphics kunnen volledig worden aangepast aan de specifieke eisen, gewijzigd, scripted en bijgewerkt in de ontwerpfase of in run-time op een server, en daarna in geoptimaliseerde vorm worden gedistribueerd naar meerdere platforms. SVG kan ook probleemloos worden geïntegreerd met bestaande Web workflow en standaarden, waardoor IS-professionals de content van talloze back-end databases, servers en e-commerce engines kunnen toevoegen zonder te worden gehinderd door de beperkingen van een proprietary data-formaat. En als belangrijkste voordeel: klanten krijgen een veel aansprekender web-ervaring, inclusief snellere download-mogelijkheden, betere navigatie en echte interactiviteit.

"Wij zijn ervan overtuigd dat SVG in toenemende mate een integraal onderdeel van het Internet zal worden," aldus Ron Okamoto, Senior Director of Product Marketing, Graphics and Dynamic Media van Adobe Systems Incorporated. "Adobe zal haar uiterste best doen er voor te zorgen dat SVG als standaard net zo belangrijk wordt als andere W3C-standaarden. Het uitleveren van de Adobe SVG Viewer in combinatie met Illustrator 9.0 en de mogelijkheid die Illustrator
9.0 heeft om te exporteren naar SVG, zijn niet meer dan de eerste stappen van een groter plan om de mogelijkheden van SVG te integreren in alle relevante producten van Adobe."

Over SVG
De SVG-taal wordt ontwikkeld door de W3C en de leden daarvan, waaronder talloze toonaangevende bedrijven op technologisch gebied, zoals Adobe, Apple, Corel Corporation, Hewlett-Packard Company, IBM, Kodak, Macromedia, Inc., Microsoft Corp., Netscape Communications, Quark Inc., Sun Microsystems, Inc., and Xerox Corporation. De specificaties zijn momenteel vastgelegd in een achtste voorlopige werkversie en zijn in de 'Last Call' fase. De meest recente publieke voorlopige versie is vrijgegeven op 3 maart
2000. Voor meer informatie over SVG kunt u een bezoek brengen aan de website van W3C: www.w3.org/Graphics/SVG/. Naast SVG is de W3C tevens verantwoordelijk voor het in stand houden van de aanbevelingen voor fundamentele web-technologieën en infrastructuren als HTML, XML, SMIL, CSS en DOM.

Verkrijgbaarheid
De Adobe SVG Viewer wordt geleverd met de Adobe Illustrator 9.0 software en zal naar verwachting ook worden geïntegreerd in de toekomstige versies van andere producten van Adobe, zoals Adobe® LiveMotion(tm). De Adobe SVG Viewer kan ook worden gedownload van de Adobe.com website: www.adobe.com/svg/viewer/install/. Adobe heeft tevens een overzicht van SVG en een gebruikershandleiding met talloze SVG-voorbeelden beschikbaar gesteld op:
www.adobe.com/svg/.

Over Adobe
Adobe Systems Incorporated (www.adobe.com) is opgericht in 1982 en is een vooraanstaand leverancier van met prijzen onderscheiden software-oplossingen voor het Web en printgrafisch ontwerp. Met de tools die Adobe biedt op het gebied van design, imaging, dynamische media en authoring kunnen klanten probleemloos visueel aantrekkelijke content creëren en leveren voor verschillende typen media. Adobe, met de hoofdvestiging in San Jose, Californië, is de op twee na grootste producent van software voor de PC in de US met een jaarlijkse omzet van ruim 1 miljard dollar. Meer informatie en de volledige versies van deze persberichten zijn beschikbaar via Adobe's websites www.adobe.nl en www.adobe.be.

© 2000 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. Adobe, the Adobe logo, Illustrator, and LiveMotion are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Microsoft is either a registered trademark or trademark of Microsoft Corporation in the United States and/or other countries. W3C is a trademark (registered in numerous countries) of the World Wide Web Consortium; marks of the W3C are registered and held by its host institutions MIT, INRIA, and Keio. All other trademarks are the property of their respective owners.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Evelien van Waveren
Account Executive