Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

GS Zd-Holland kiezen LS-tracé als beste ZoRo-verbinding

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Provincie Zuid-Holland


20-06-2000

Gedeputeerde Staten kiezen voor het Landscheidingstracé als beste ZoRo-verbinding

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland kiezen voor het Landscheidingstracé als beste uitbreiding voor RandstadRail op de verbinding Zoetermeer-Rotterdam (ZoRo).

De bepaling van een ZoRo-tracé is op dit moment noodzakelijk om de realisatie van deze RandstadRail-uitbreiding dichterbij te brengen. Met deze keuze komt een einde aan de onzekerheid bij burgers en bedrijven langs de gereserveerde tracés. Ook bestaat dan de mogelijkheid van eventuele private financiering.

De initiatiefnemers voor de ZoRo-verbinding, te weten het stadsgewest Haaglanden, de stadsregio Rotterdam en de provincie, zijn verenigd in de stuurgroep RandstadRail. Provinciale Staten nemen de uiteindelijke beslissing over de ruimtelijke reservering van het tracé. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat het Landscheidingstracé (LS-tracé) de beste uitbreidingsmogelijkheid van RandstadRail is op de verbinding Zoetermeer-Rotterdam. Dit vooral op grond van betere vervoerscijfers, het belang van kwalitatief hoogwaardige railontsluiting van de Vinexlocaties Noordrand I en II en een grotere toekomstwaarde.

Daarnaast reserveert de provincie het Katwijkerlaantracé (KW-tracé) om tegemoet te komen aan de wens van Haaglanden als eerste aanzet voor de toekomstige verbinding Zoetermeer-Pijnacker-Delft en verder. Daarmee is in ieder geval het VoorafschePolder-tracé vervallen.

De praktijk tot nu is veelal, dat een hoogwaardige OV-ontsluiting van nieuwe Vinex-locaties later volgt op de verstedelijkingsplannen. Hier doet zich de kans voor om een hoogwaardige OV-lijn te realiseren die nu al functioneel is, maar bovendien mogelijkheden in zich heeft om in de toekomst in te spelen op nieuwe verstedelijkingsplannen, aldus gedeputeerde Norder.

Het tracé vormt een knoop met de A12 waardoor er kansen komen voor een multifunctionele invulling waarin onder andere de A12, de heavy en light rail, de HSL-shuttle en de N209 met elkaar kunnen worden verbonden. Het besluit van de provincie wordt definitief na opname in het streekplan.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie