Intel® introduceert vijf nieuwe processors voor mobiele PC's

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Intel® introduceert vijf nieuwe processors voor mobiele PC's

Lancering omvat snelste mobiele processor tot nu toe en de eerste Mobile Pentium® III-processor met een stroomverbruik van minder dan 1 watt

Nieuwegein, 20 juni 2000 - Intel introduceert vijf nieuwe processors die de hoogste prestaties bieden voor alle notebook PC-modellen: full-size, dun-en-licht en ultra-portable. Intel heeft tevens haar productportfolio voor laag stroomverbruik uitgebreid met deze nieuwe producten, onder meer met de eerste Intel mobile Pentium III processor die gemiddeld minder dan 1 watt verbruikt*. Deze nieuwe producten maken een breed scala aan innovatieve PC-ontwerpen mogelijk, afkomstig van toonaangevende fabrikanten.

"Intel blijft de beste prestaties leveren voor alle mobiele PC-segmenten," zegt Frank Spindler, vice president en general manager van Intels Mobile Platform Group. "Door Intel SpeedStep-technologie te combineren met zeer lage voltages, kunnen we processors leveren met een stroomverbruik van minder dan 1 watt, waardoor ook de kleinste notebooks nu over een zeer krachtige processor kunnen beschikken."

Vijf nieuwe mobiele processors
De nieuwe mobile Pentium III processor 750MHz met Intel SpeedStep-technologie is de snelste mobiele PC-processor die momenteel verkrijgbaar is. De processor maakt het mogelijk zeer krachtige, full-size notebooks te bouwen, die tevens kunnen fungeren als een alternatief voor een zeer krachtig desktop-systeem. Met een gemiddeld stroomverbruik van minder dan 2 watt* in Battery Optimized Mode (600MHz) is de processor tevens geschikt voor dunne en lichte notebookontwerpen.

De nieuwe, energiezuinige mobile Pentium III processor 600 MHz werkt op ultralage voltages en is gebaseerd op Intel SpeedStep-technologie. De nieuwe processor werkt op een voltage van slechts 1,1 volt en verbruikt minder dan
1 watt in Battery Optimized Mode (500MHz), waardoor ook ultra-portable notebook PC's met een gewicht van minder dan 1,5 kg en een dikte van slechts
2,5 cm kunnen beschikken over een krachtige processor.
Intel introduceert ook mobile Intel Celeron processors op 650 en 600MHz, waardoor nu de beste prestaties beschikbaar komen voor de nieuwe, laaggeprijsde mobiele PC's. Een nieuwe mobile Intel Celeron processor op
500MHz werkt op 1,35 volt, waardoor een nieuwe categorie ultra-portable mobiele systemen mogelijk wordt tegen lage prijzen.
Intels technologie voor laag energieverbruik
Intel mobile processors zijn speciaal ontworpen om te kunnen voorzien in eisen van het mobiele PC-segment voor wat betreft prestaties, stroomverbruik, koeling en grootte. Intels 0,18 micron procestechnologie maakt het mogelijk processors te vervaardigen die kunnen werken op slechts
1,1 volt. De Intel SpeedStep-technologie die in de mobile Pentium III wordt toegepast detecteert automatisch of er netspanning beschikbaar is en past de klokfrequentie daarop aan, om gebruikers te helpen om een optimale balans te bereiken tussen prestaties en hoe lang de batterij meegaat. Intels QuickStart-technologie maakt het mogelijk om het stroomverbruik van de processor tot minder dan een halve watt terug te brengen door deze in ruststand steeds geheel uit te schakelen, ongeacht de applicatie en zelfs tussen toetsaanslagen. Ook Intels geavanceerde technologie voor de koeling en de behuizing maakt het mogelijk om voor de kleinste en lichtste notebook PC zeer krachtige processors te gebruiken.

Specificaties en prijzen
Alle mobile Pentium III processors werken met een 100MHz systeembus en beschikken over een 256K Advanced Transfer Cache op volle snelheid, Advanced System Buffering en Streaming SIMD-extensies. Deze voorzieningen tezamen maken de krachtigste mobiele PC's mogelijk, die momenteel verkrijgbaar zijn.
Product Prijs(per stuk in hoeveelheden van 1,000) Gemiddeld Stroomverbruik** Bedrijfs- voltage Beschikbaar-heid Mobile Intel® Pentium® III Processor met Intel SpeedStep(tm) technologie
750 MHz $562 <2 watt in Battery Optimized Mode 1.35 voltin Battery Optimized Mode Nu
Low Power Mobile Intel Pentium III Processor featuring Intel SpeedStep technology 600 MHz $316 <1 watt in Battery Optimized Mode 1.1 volt in Battery Optimized Mode Nu
Intel Celeron(tm) Processors 650 MHz $181 <3 watt 1.6 volt Nu Intel Celeron(tm) Processor 600 MHz $134 <3 watt 1.6 volt Nu Low Power Mobile Intel Celeron Processor 500 MHz $134 <2 watt 1.35 volt Nu

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon +31 (0)23 562 82 08.

* Meer informatie over de wijze waarop Intel het stroomverbruik van mobiele processors meet, is te vinden op
www.intel.com/mobile/performance/pentiumiii/index.htm.