Berenschot: huidige opzet CAO's achterhaald

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Berenschot

Berenschot: huidige opzet CAO's achterhaald

In de meeste CAO's is de collectiviteit te ver doorgeslagen. Deze regelingen doen geen recht aan de wensen van de moderne werknemer. Voor organisaties is het noodzaak daarop in te spelen. In de huidige vorm is de CAO dan ook ten dode opgeschreven.

Dit concludeert Berenschot in het zojuist verschenen boek "De CAO van de toekomst". Het organisatieadviesbureau meent dat de CAO meer moet aansluiten bij de huidige maatschappelijke trends. Werknemers zijn in toenemende mate goed opgeleid en in staat verantwoordelijkheid te dragen. Zij hebben de wens het stramien met een vaste werkplek en vaste werktijden los te laten en taakgericht ("outputgestuurd") hun werkzaamheden te verrichten. Daarnaast willen zij een eigen balans kiezen tussen privé-leven en werk.

Deze ontwikkelingen betekenen dat de traditionele collectieve invulling van arbeidsvoorwaarden niet langer voldoet. Maar volgens Berenschot zal de CAO niet geheel verdwijnen. Basisafspraken en gemeenschappelijke regelingen blijven ook in de toekomst nodig, omdat die de normen stellen van waaruit aanvullende individuele onderhandelingen kunnen worden gevoerd. Ook zouden de (transactie)kosten van volledig geïndividualiseerde overeenkomsten te groot zijn.

Berenschot doet daarom een aantal suggesties voor een andere opbouw van de CAO, bijvoorbeeld een leeftijdsafhankelijke CAO. Deze voegt grote groepen werknemers samen op grond van hun leeftijd en hun daaruit voortvloeiende grotendeels overeenkomstige levenssituatie.

In de eerste plaats onderkent Berenschot de "starter". Deze is tussen de 20 en 30 jaar en heeft nog weinig werkervaring. Opleidingen en stages zijn voor deze groep belangrijk, terwijl de werktijden meestal makkelijk flexibel kunnen worden ingevuld.

De tweede groep is die van de "jonge ouder". Deze is rond de 35 jaar, heeft een duidelijke rol in de organisatie, levert een essentiële bijdrage aan het arbeidsproces is en is in een bloeiende economie schaars. Voor deze werknemers zullen regelingen voor bijvoorbeeld kinderopvang, ouderschapsverlof en hypotheekfaciliteiten meer van belang zijn. Werkgevers zullen ook grotere bereidheid moeten tonen hen tegemoet te komen met variabele werktijden en deeltijdarbeid om de groep te behouden.

De derde categorie werknemers die Berenschot onderscheidt, is de "stationair". Deze is ongeveer 50 jaar, op de top van zijn carrière en heeft vaak studerende kinderen. Specifieke arbeidsvoorwaarden voor deze groep zijn onder meer pensioen- en spaarfaciliteiten en arbeidsduurverkorting.

Het grote voordeel van een leeftijdsafhankelijke opzet van de CAO voor de werknemer is de betere aansluiting op de persoonlijke levenssituatie. Werkgevers sparen substantiële kosten uit die gepaard gaan met volledige geïndividualiseerde onderhandelingen. Ook biedt die nieuwe opzet van meet af aan een meer motiverend arbeidsvoorwaardenpakket.

Een andere suggestie is het maken van een onderscheid tussen werknemers die op basis van "tijdscontracten" en werknemers die op basis van "functiecontracten" werkzaam zijn. Bij de eersten moeten arbeidstijden, vakantie, verlof, etc. uitgebreid geregeld zijn, bij de anderen gaat het meer om goede afspraken over de te leveren prestaties.

De CAO van de toekomst zoals Berenschot die formuleert, is een richtsnoer en niet langer vooral naslagwerk voor de toekenning van rechten. De CAO zal een levend instrument worden met een grotere rol voor het middenkader bij het vaststellen van het totale arbeidsvoorwaardenpakket.

Het boek zal op 22 juni aan Doekle Terpstra, voorzitter van de CNV, worden aangeboden tijdens het congres "De CAO van de toekomst" in het Kurhaus te Scheveningen. Het congres begint om 14.00 uur.

"De CAO van de toekomst" is een uitgave van Elsevier en de Berenschot Fundatie (ISBN 90 61559715).

Nadere informatie voor de pers:
Berenschot Groep B.V.
Luc Steenhorst (030 - 2 916 814 of 06 21234146)
Ton de Korte (030-2916916)
3503 RA Utrecht
Telefax: 030 - 2 947 090