Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Doek valt voor Rotterdamse rallycoureur Marco Huvers

Datum nieuwsfeit: 20-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Doek valt op proef zeven voor Marco Huvers
Rotterdam, 19 juni 2000. Het getal zeven bracht weinig geluk voor de Rotterdamse rallycoureur Marco Huvers. Het Auto Huvers Rallyteam, dat was afgereisd richting Brussel voor de zware rally Braine le Comte, had een extra wedstrijd ingevoegd om het gewenningsproces aan de nieuwe Saxo voort te zetten. De Braine le Comte staat bekend om zijn listige, snelle proeven. Uitermate geschikt om het niveau van rijder en navigator op te vijzelen. Helaas werd deze leerschool vroegtijdig hardhandig beëindigd. Op de zevende proef viel het doek.

Omdat vaste navigator, Eddie van Oorschot (Roosendaal), reglementair nog niet kan beschikken over een internationale licentie, had Marco een ervaren co-equipier 'uit het rek getrokken'. Rob Willemse nam ditmaal de honneurs waar. Het team koos niet direct voor de aanval, want deze Belgische rally, die in de rook van Brussel wordt verreden, telt niet mee voor het kampioenschap waar het team voor strijdt. Ondanks de 'rustige' start ging de Saxo weer als de brandweer: Van de ongeveer negentig gestarte equipes reden Marco en Rob zo rond de 40e plaats. "Prachtige proeven" aldus de bestuurder, die al menig maal in Belgische rally's mocht starten. "Ik heb hier nog nooit gereden, maar deze proeven vormen een echte uitdaging voor ons team."

Een andere uitdaging werd gevormd door de weergoden. De temperatuur was buiten de rallyauto gestegen tot Griekse waarden, om maar te zwijgen over de inboardtemperatuur. "Het is moeilijk om bij zulke extreme temperaturen je concentratie te behouden. Helemaal op de langere proeven van zo'n 20 kilometer hadden we het soms echt moeilijk. Het leek wel een sauna." Aldus stuurman Huvers.

Niet alleen de rijder en navigator hadden te lijden onder het hete weer. Ook de mechaniek speelde veel teams parten door hoog oplopende motortemperaturen. De Saxo gaf echter geen krimp en deed wat zijn veeleisende bestuurder hem opdroeg. Totdat op proef zeven het noodlot toesloeg: Een niet opgemerkte lekke rechterachterband gooide de plannen vroegtijdig in het water. Marco: "Waarschijnlijk is bij het afnijden van een bocht de band lekgeraakt. De flauwe bocht die direct na die bewuste 'snijbocht' kwam, ging naar rechts. Je merkt dan niets van een lekke band aan die kant, want daar staat dan geen druk op. De bocht die daarna kwam was een haakse. We kwamen vol in vier aan, ik liet mijn gas los om vervolgens te gaan remmen en plotseling brak de achterkant uit. Er was geen houden meer aan. De Saxo stuurde bij een bult omhoog en ging direct aan de rol. Na een dubbele flikflak kwamen we tot stilstand. Over en sluiten." Beide heren kwamen dankzij de veiligheidsmaatregelen (rolkooi, kuipstoelen en zespuntsgordels) met de schrik vrij. "Balen, maar ja it's all in the game of rallying", was het veelzeggende commentaar van de nuchtere Rotterdammer. Gelukkig heeft het team een reservebody liggen voor de Saxo. Navigator Willemse: "De schade is gelukkig beperkt gebleven tot het blikwerk. We moeten nu met man en macht aan het werk om al die onderdelen (motor, versnellingsbak, interieur etc.,red.) over te zetten op het nieuwe koetswerk." De mannen hebben nog even de tijd. Volgende afspraak: vrijdag 18 augustus. De thuiswedstrijd: West Brabantrally, Roosendaal. Gelukkig geen vrijdag de 13e...

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie