EVO verheugd over Europese wens liberalisering spoorvervoer

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

EVO-lobby effectief:
EUROPEES PARLEMENT WIL SNELLE LIBERALISERING SPOORVERVOER
EVO, de belangenbehartiger van de opdrachtgevers van het goederenvervoer per spoor, is verheugd over het besluit van het Europees Parlement (EP) om de concurrentie op het Europese spoornet sneller te introduceren. De voorstellen moeten leiden tot een scheiding in het beheer en exploitatie van het spoor, een volledig vrije toegang op het spoornet en nieuwe mogelijkheden voor de industrie om capaciteit op het spoornet te reserveren. EVO ziet concurrentie op het spoor als de oplossing voor een betere dienstverlening. Het spoor wordt op deze manier een reëler alternatief voor het overbelaste wegennet.

Hoofdlijnen van het pakket maatregelen:

1. Een volledige scheiding tussen het beheer van het spoor en het verrichten van spoorvervoerdiensten. De huidige belangenverstrengeling tussen de oude spoorvervoermonopolies zoals SNCF (Frankrijk), DB (Duitsland), NMBS (België) met de nationale overheden moet hiermee tot het verleden behoren. Dit versterkt de positie van nieuwe spoorwegbedrijven.
2. Vrije toegang tot het spoornet. De eerste 5 jaar blijft dit beperkt tot de hoofdverbindingen in Europa. Daarna wordt het hele spoorwegnet in alle lidstaten vrij. Dat geeft een Nederlandse spoorvervoerder het recht binnen een andere lidstaat treinen mag laten rijden.
3. Rechten op capaciteit voor handel en industrie. In 2005, en niet pas in 2010, krijgen verladers de mogelijkheid om zelf spoorwegcapaciteit aan te vragen. Dit geeft hen de zekerheid dat er op een bepaalde tijd spoorvervoer mogelijk is.
EVO ziet in deze besluiten een bevestiging van de intensieve lobby bij het EP, die zij gezamenlijk heeft gevoerd met VNO-NCW. De komende maanden zal EVO haar inspanningen richten op de Raad van Transportministers. In september zal een Europees manifest gepresenteerd worden waarin grote Europese ondernemingen een oproep doen de liberalisering van het spoor snel af te ronden.

PB 28.2000
21 juni 2000