Oranjewoud wint FNV OR-prijs

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
FNV

Oranjewoud wint OR-prijs
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

De Formaatprijs 2000 voor de meest vernieuwende ondernemingsraad is gewonnen door de OR van ingenieursbureau Oranjewoud uit Heerenveen. Andere genomineerden waren de OR van de Gemeente Tilburg, het Politiekorps Noord Brabant-Noord en de Groepsondernemingsraad van de Hema.

Oranjewoud kreeg echter de voorkeur van zowel jury als publiek. Oranjewoud is een ingenieursbureau, dat naast vastgoedadvies en aannemerij ook veel grondwerk doet. Bij onderzoek naar bodemverontreiniging werd tot twee jaar geleden de geurwaarneming letterlijk met de neus gedaan.

In 1998 verzoekt de OR de directie hiermee op te houden vanwege de gezondheidsrisico's voor de grondwerkers. Ook draagt hij alternatieven aan voor deze zogenaamde actieve geurwaarneming. De directie wijst er echter op dat iedereen in de branche het ‘met de neus doet' en wil niet investeren in de alternatieven.

De OR zoekt vervolgens steun van buiten, bijvoorbeeld bij de milieugedeputeerden van alle provincies en bij de ondernemingsraden van alle concurrenten. Voorjaar 1999 gaat de directie alsnog overstag. Er komt een protocol en er wordt meetapparatuur aangeschaft. Intussen is er een ‘Richtlijn ter vervanging van actieve geurwaarnemingen'.

Namens de jury wees FNV-voorzitter Lodewijk de Waal erop dat de prijs niet is toegekend omdat de OR gewoon zijn werk goed heeft gedaan. De kern is dat de OR een ongebruikelijke vernieuwende weg vond om haar voorstellen te ondersteunen.

Omdat de directie van Oranjewoud aanvankelijk niet overtuigd kon worden, heeft de OR steun gezocht en gevonden bij ondermeer de milieugedeputeerden van de provincies en bij ondernemingsraden van directe concurrenten. Zeker in een branche met forse competitie is dit geen alledaagse methode.

De jury prijst de OR bovendien voor zijn hardnekkigheid. Tussen de eerste voorstellen aan de directie en de besluitvorming liggen bijna twee jaar.

In totaal waren 22 kandidaten voor de OR-prijs ingestuurd. Een onafhankelijke commissie koos hieruit 4 genomineerden.

De Formaatprijs is een initiatief van www.fnvformaat.nl(FNV Formaat). Dit is een OR-adviesbureau en scholingsinstuut gelieerd aan de FNV.

De jury van de Formaatprijs 2000 werd voorgezeten door Lodewijk de Waal en bestond verder uit R. Gerritse (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) W. van Haasteren (OR Origin, de prijswinnaar van vorig jaar) J.H. Schraven (VNO-NCW ) en A.D.J.M. Jacobs (Katholieke Universiteit Brabant).

Oranjewoud heeft naast haar hoofdkantoor in Heerenveen vestigingen in het hele land. Meer informatie over het bedrijf staat ook op www.nva.net/bedrijven/oranjewoud/welcome.html(internet).

21 juni 2000